W piątek 2 maja nasze placówki będą nieczynne. Zapraszamy do korzystania z aplikacji mobilnej i bankowości internetowej. Więcej

Szukaj na stronie
  • Konto Multi
    oszczędnościowe

    Zyskaj 6% w skali roku
    na nowe środki
    do 100 tys. zł. w promocji

    Oszczędności i inwestycje

    Oszczędności i inwestycje

    Produkty emerytalne

    Santander Biuro Maklerskie

    Inne

    Porównaj oszczędności i inwestycje

  • Zyskaj e-bon do 150 zł

    Kup ubezpieczenie samochodu, zarejestruj się w formularzu i spełnij warunki promocji

    Ubezpieczenia

    Ubezpieczenia

    Ubezpieczenia do Twoich produktów bankowych

    Bezpłatne badanie profilaktyczne raz w roku z Pakietem zdrowotnym

    Szczegóły promocjibezpłatne badanie profilaktyczne
  • Kantor Dlaczego warto korzystać z internetowego Kantoru Santander
  • Aplikacja Santander mobile

    Pomaga w codziennych sprawach

    Spłacasz kredyt hipoteczny lub gotówkowy i obecna sytuacja związana z epidemią COVID-19 wpływa na możliwości spłaty Twojego kredytu? Przeczytaj o możliwości odroczenia rat kredytu (określanej również jako karencja lub zawieszenie).

    Co to jest karencja w spłacie rat

    Karencja w spłacie kapitału oznacza, że w ustalonym okresie czasu spłacasz tylko odsetki, nie spłacasz części kapitałowej raty. W trakcie odroczenia spłaty całej raty kapitałowo-odsetkowej nie płacisz ani kapitału, ani odsetek.
    Rata kredytu składa się z kapitału i odsetek, ustalonych w zależności od oprocentowania kredytu. Każda spłacona rata kapitałowa oznacza zmniejszenie zadłużenia z tytułu udzielonego kredytu. Na proporcję kapitału i odsetek w racie ma wpływ kilka czynników, m.in. okres spłaty, waluta, rodzaj rat (równe lub malejące), oprocentowanie.

    Jak działa karencja w spłacie kapitału

    Kiedy korzystasz z karencji w spłacie kapitału, to spłacasz niższą ratę niż wynika to z ustalonego harmonogramu kredytu. Jeśli korzystasz z odroczenia kapitału i odsetek, przez okres odroczenia nie spłacasz nic. Sprawdź, jaka będzie wysokość raty w Twoim przypadku - udostępniliśmy symulator, który znajdziesz tutaj. Kalkulacje mają charakter szacunkowy, ale pozwolą Ci ocenić, czy obniżka raty w okresie karencji pomoże w zarządzaniu Twoim budżetem domowym. Zobaczysz też, jaki będzie szacowany wzrost kosztów odsetkowych kredytu związany z odroczeniem.

    Jaka jest długość karencji

    Umożliwiamy odroczenie spłaty raty kapitałowej na 3 lub 6 miesięcy:

    • 3 miesiące

      jeśli do końca okresu spłaty Twojego kredytu zostało więcej niż 4 miesiące

    • 3 lub 6 miesięcy

      jeśli do końca okresu spłaty Twojego kredytu zostało więcej niż 6 miesięcy

    Jeśli zdecydujesz się na 3 miesiące, to po tym czasie możesz złożyć kolejny wniosek na 3 miesiące, aby uzyskać łącznie karencję na 6 miesięcy. Pod warunkiem, że na chwilę składania drugiego wniosku do końca okresu spłaty zostały co najmniej 4 miesiące.

    Czy mogę zrezygnować z karencji

    Możesz odstąpić od karencji bez podawania przyczyny - w terminie 14 dni od otrzymania nowego harmonogramu spłat kredytu, jeśli zmienisz swoją decyzję.

    W jakiej sytuacji mogę wnioskować o karencję

    Z karencji możesz skorzystać, jeśli spłacasz kredyt gotówkowy, kredyt mieszkaniowy, konsolidacyjny lub pożyczkę hipoteczną i przewidujesz trudności ze spłatą rat spowodowane pandemią COVID-19.

    Wniosek o karencję możesz złożyć także, gdy już masz problemy z terminową spłatą rat, ale zaległość w spłacie nie przekracza 87 dni na żadnym ze spłacanych przez Ciebie u nas kredytów.

    W jakiej sytuacji NIE mogę wnioskować o karencję

    Nie możemy udzielić karencji, jeśli masz aktywne zajęcie egzekucyjne, a także dla:

    • kredytu hipotecznego w okresie wsparcia kredytobiorców w trudnej sytuacji finansowej (z powodu zapisów w ustawie).
      O Funduszu Wsparcia Kredytobiorców pisaliśmy tutaj
    • kredytu objętego ugodą windykacyjną.
    • kredytu, w którym zaległości w spłacie na chwilę składania wniosku o karencję przekraczają 87 dni.

    Jak mogę złożyć wniosek

    Wniosek o odroczenie spłaty rat możesz złożyć samodzielnie w:

    Santander internet lub Santander mobile
    Po zalogowaniu wniosek znajdziesz w zakładce Twoje sprawy. Gdy go sprawdzimy, wyślemy do Ciebie sms o jego akceptacji lub skierowaniu do dalszej analizy. W przypadku pozytywnej decyzji nowy harmonogram spłat będzie dostępny w zakładce Twoje produkty.

     Infolinia
    Możesz też złożyć wniosek przez telefon, dzwoniąc pod numer  (z telefonu stacjonarnego)

    Oddział
    W dowolnym naszym oddziale

    Ile zapłacę za rozpatrzenie wniosku

    Nie pobieramy opłaty za rozpatrzenie wniosku.

    Jak długo trwa rozpatrzenie wniosku

    Zawiesimy pierwszą ratę przypadającą po złożeniu wniosku jeśli:

    • dla kredytu gotówkowego

      złożysz wniosek najpóźniej 2 dni robocze przed terminem płatności raty

    • dla kredytu hipotecznego

      złożysz wniosek najpóźniej 6 dni kalendarzowych przed terminem płatności raty

    W pozostałych sytuacjach zawiesimy kolejną ratę.

    Ważne

    • Odroczenie płatności nie oznacza jej anulowania.
    • Okres spłaty kredytu nie ulega zmianie.
    • Raty po okresie karencji będą wyższe, bo zawieszony kapitał zostanie rozłożymy proporcjonalnie na pozostałe raty do końca okresu kredytowania.
    • Zwiększy się całkowity kosztu kredytu i całkowita kwota do zapłaty wskazana w umowie kredytowej, ponieważ odroczenie płatności skutkuje zwiększeniem łącznej kwoty odsetek, którą zapłacisz w okresie kredytowania.
    • Sprawdź szczegóły szacowany koszt w Twoim przypadku.
       

    Jakie są inne formy wsparcia przy spłacie kredytu

    Jeśli masz zaległości w spłacie kredytu większe niż 87 dni i nie możesz skorzystać z karencji w spłacie kapitału, poszukamy dla Ciebie indywidualnego rozwiązania. Przeczytaj podstawowe informacje na naszej stronie i skontaktuj się z nami – wspólnie znajdziemy rozwiązanie.

    Jeśli masz kredyt hipoteczny, to sprawdź, czy możesz otrzymać pomoc z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców. Więcej na ten temat napisaliśmy tutaj

    Stan na 18.06.2020 r.

    Szczegółowe informacje dotyczące karencji dostępne w oddziałach banku, na infolinii oraz stronie internetowej.