Szukaj na stronie
Ilustracja dziewczynki z dużym secem w dłoniach
Ubezpieczenie życia i zdrowia

Zadbaj o siebie i swoich bliskich

Spłata zobowiązań

Rozwiązania dopasowane do Twojej sytuacji

W bankowości internetowej

Zmiana warunków spłaty w Santander internet

Mamy dla Ciebie nową wirtualną rzeczywistość restrukturyzacji. Przygotowaliśmy udogodnienia w zakresie zdalnej zmiany sposobu spłaty zobowiązań. Wejdź w zakładkę Twoje sprawy -> Zmiana warunków spłaty lub na Pulpicie, wystarczy kliknąć przycisk Przeterminowanie.

Zaloguj się Uruchomi się w nowym oknie

laptop z przybliżonym screenem pulpitu Santander internet
  • określić termin spłaty
  • umówić rozmowę telefoniczną w wybranym przez Ciebie temacie

  • spłacić zaległości natychmiastowo - Zapłać teraz

  • zmienić harmonogram spłaty kredytu gotówkowego

Otrzymasz od nas dopasowaną do Twoich potrzeb ofertę spłaty kredytu gotówkowego, która będzie zgodna z Twoimi możliwościami finansowymi

 Upraszczamy cały proces. Od teraz nie musisz:

  • składać dodatkowych wniosków

  • podpisywać dokumentów w oddziale

Wirtualny doradca

Automatyczny kontakt telefoniczny

Wirtualny doradca (Voicebot)

8:00-18:00

Połączenie z numeru

666 340 122
od pon. do pt.

(koszt połączenia jest zgodny z taryfą operatora)

Możliwość zmiany warunków kredytu

Masz kredyt gotówkowy i chcesz obniżyć jego raty

Możesz jeden raz w całym okresie kredytowania złożyć wniosek o wydłużenie okresu spłaty o 12 miesięcy:

  • Twoje miesięczne raty będą odpowiednio niższe.
  • Zwiększy się też łączna kwota odsetek, które zapłacisz w całym okresie kredytowania, tym samym zwiększy się również całkowity koszt kredytu i całkowita kwota do zapłaty.

Zanim się zdecydujesz, sprawdź, co jeszcze należy zrobić i jak może wyglądać harmonogram i wysokość rat.

Warunki wydłużenia Symulator

Chcesz obniżyć raty swojego kredytu hipotecznego lub pożyczki hipotecznej

Możesz obniżyć ratę kapitałową kredytu na 12 miesięcy tylko raz w całym okresie kredytowania. Co to oznacza:

  • Nie zmieni się okres kredytowania dla Twojego kredytu.
  • Jeśli płacisz raty równe, zmienimy je na raty malejące. 12 kolejnych rat kapitałowych, wyliczonych w taki sposób, obniżymy o 50%. Po okresie obniżenia, wrócimy do poprzedniego systemu spłaty kredytu.
  • Jeśli spłacasz kredyt w ratach malejących, obniżymy o 50% kolejne 12 rat kapitałowych Twojego kredytu.
  • Z końcem okresu obniżenia, kapitał kredytu, którego nie płaciłeś, rozłożymy na pozostały okres kredytowania.

Zanim się zdecydujesz, sprawdź szczegóły i jak może wyglądać harmonogram i wysokość rat.

Warunki obniżenia rat kapitałowych Symulator

Z czego jeszcze możesz skorzystać

  • Fundusz Wsparcia Kredytobiorców

    To pomoc dla osób fizycznych, dla których z różnych przyczyn raty kredytu mieszkaniowego stały się zbyt dużym obciążeniem domowego budżetu.

  • Złożyć wniosek

    o zmianę warunków zawartej umowy o produkt kredytowy na adres:

  • Kredyt gotówkowy

    na spłatę zadłużenia w Santander Bank Polska (restrukturyzacyjny) z oprocentowaniem 17,25%

  • Tarcza 4.0

    Rozwiązanie ustawowe – zawieszenie umowy kredytowej

  • Polubowna spłata zadłużenia
    w ratach

Ustal sposób spłaty

Masz trudności w spłacie swoich zobowiązań

Każdy Klient może się skontaktować z doradcą - opiekunem restrukturyzacyjnym, który pomoże znaleźć rozwiązanie, w sytuacji kiedy:

  • chcesz zmienić dzień płatności raty

  • chcesz zmienić rachunek do spłaty kredytu

  • chcesz zmniejszyć wysokość raty lub zapłacić raty w późniejszym terminie

  • posiadasz zaległe raty i nie jesteś w stanie spłacić ich jednorazowo

  • masz kilka produktów bankowych, a chcesz płacić jedną ratę

  • masz wypowiedzianą umowę i chcesz podjąć spłatę w ratach

Wspólnie spróbujemy znaleźć rozwiązanie!

  • Infolinia

    8:00-18:00

    Porozmawiajmy

    61 849 76 10
    od poniedziałku do piątku

  • Napisz do nas

    Otrzymasz potwierdzenie na podany adres e - mail

  • W oddziale

    Skorzystaj z wyszukiwarki placówek
    i spotkaj się z doradcą

Rozwiązanie ustawowe (Tarcza 4.0)– zawieszenie umowy kredytowej

Możesz zawiesić wykonanie umowy kredytowej

Wzór wniosku Uruchomi się w nowym oknie

Tarcza 4.0

Od 29 lipca 2022 r. nie ma możliwości złożenia wniosku o zawieszenie wykonania umowy kredytu hipotecznego na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Wnioski złożone do 28 lipca 2022 r. przyjmiemy do realizacji. 

Jeśli potrzebujesz więcej informacji o możliwości zawieszenia spłaty kredytu hipotecznego, to znajdziesz ją tutaj.

Gdy po 13 marca 2020 r. praca lub inne główne źródło dochodu zostało przez Ciebie utracone, to możesz złożyć wniosek o zawieszenie wykonania umowy kredytowej do 3 miesięcy. Takie prawo dają Ci przepisy i dotyczą one kredytów udzielonych klientom indywidualnym.

Kiedy możesz zawiesić wykonanie umowy kredytowej

Dzięki tej  możesz zawiesić umowę, gdy korzystasz  z jednego z poniższych produktów kredytowych:

- kredytów konsumenckich, w tym m.in. gotówkowych, kredytu w rachunku płatniczym (limit kredytowy w koncie), kart kredytowych,
- kredytów innych niż konsumenckie (np. kredyt gotówkowy powyżej 255 550,00 PLN). 
oraz, gdy umowa została zawarta przed 13 marca 2020 r i kończy się po 13 września 2020 r. 

Ważne informacje dotyczące zawieszenia wykonywania umowy

  • wniosek o zawieszenie umowy kredytowej możesz złożyć w sytuacji, gdy utracisz pracę lub główne źródło dochodów
  • za złożenie fałszywego oświadczenia grozi odpowiedzialność karna
  • mamy prawo do weryfikacji prawdziwości Twojego oświadczenia o utracie pracy lub innego głównego źródła dochodów
  • zawieszenie umowy będzie miało wpływ na możliwość finansowania również po okresie zawieszenia umowy
  • w czasie, gdy korzystasz z zawieszenia umowy kredytowej, nie udzielimy Ci kolejnego kredytu
  • informację o tym, że korzystasz z zawieszenia umowy kredytowej przekażemy do Biura Informacji Kredytowej

Co oznacza zawieszenie umowy kredytowej

  • Zawieszenie wykonania umowy kredytowej oznacza, że w okresie zawieszenia
    • kredytu gotówkowego nie spłacasz całej raty kapitałowo-odsetkowej
    • karty kredytowej i limitu kredytowego w koncie nie spłacasz zadłużenia 
  • W okresie zawieszenia umowy nie naliczamy odsetek
  • Maksymalny okres zawieszenia umowy nie może być dłuższy niż 3 miesiące (możesz wybrać zawieszenie na 1, 2 lub 3 miesiące)
  • Całkowity okres spłaty kredytu/ korzystania z limitu karty oraz limitu kredytowego w koncie wydłużymy o okres zawieszenia - czyli 1,2 lub 3 miesiące

Ważna podpowiedź:

Gdy zawiesisz umowę:

  • Limitu kredytowego w koncie  to nie skorzystasz z niewypłaconych (niewykorzystanych) pieniędzy. 
  • Karty kredytowej - zablokujemy Ci ją i nie wykonasz nią żadnych transakcji. Nie skorzystasz też z niewypłaconych (niewykorzystanych) pieniędzy.

Przykład:

Przyznany limit kredytowy w koncie to 5000 PLN. Jeżeli wykorzystałeś 3000 PLN, to po zawieszeniu umowy nie będziesz mógł korzystać z pozostałych 2000 PLN. Jeżeli na Twój rachunek wpłynie 3000 PLN to środki te będziesz mógł wypłacić.

Przyznany limit kredytowy w karcie kredytowej to 5000 PLN. Jeżeli wykorzystałeś 3000 PLN, to po zawieszeniu umowy nie będziesz mógł korzystać z pozostałych 2000 PLN, ani z żadnej innej kwoty, która wpłynie na rachunek karty kredytowej (np. tytułem zwrotu środków za zakupiony towar).

Warunki zawieszenia wykonywania umowy

  • Zawieszenie umowy zrealizujemy na dzień złożenia przez Ciebie wniosku - wykonanie umowy zawiesimy z dniem doręczenia wniosku pod warunkiem, że wniosek złożysz w dniu roboczym do godziny 17:00. W pozostałych przypadkach wykonanie umowy zawiesimy w następnym dniu roboczym.
  • Możesz skorzystać z zawieszenia umowy na 1, 2 lub 3 miesiące
  • Maksymalny okres zawieszenia umowy nie może być dłuższy niż 3 miesiące
  • Jeśli korzystasz z ubezpieczenia powiązanego z kredytem, to pamiętaj, że płatność składek ubezpieczenia w okresie zawieszenia umowy nie zostanie zawieszona. Płatność składki nadal będzie wymagana (w przypadku limitu kredytowego w koncie zapewnij środki na rachunku, w przypadku karty kredytowej składki za ubezpieczenie będą nadal automatycznie pobierane z rachunku karty, a w przypadku kredytu gotówkowego posiadającego ubezpieczenie ze składkami miesięcznymi zapewnij środki na rachunku do obsługi kredytu)
  • Jeśli korzystasz z odroczenia rat kredytu to zawieszenie wykonania umowy, skróci okres odroczenia w spłacie kapitału albo w spłacie całej raty
  • Jeśli posiadasz w banku zarówno kredyt gotówkowy, kartę kredytową i limit kredytowy w koncie to możesz złożyć wniosek o zawieszenie wykonania tylko jednej z tych umów
  • Wniosek możesz złożyć sam jako jeden z Kredytobiorców (w przypadku karty kredytowej wniosek może złożyć posiadacz głównej karty kredytowej)

Ważna podpowiedź:

  • Jeśli masz więcej niż jeden kredyt gotówkowy, więcej niż jedną kartę kredytową, to możesz zawiesić tylko jedną umowę.

Gdzie możesz złożyć wniosek o zawieszenie umowy

  • w oddziale
  • w Santander internet
    (dla kredytu gotówkowego)
  • Przyjdź do oddziału

    Zapytaj naszego doradcę o zawieszenie wykonania umowy

  • Wypełnij wniosek z doradcą

    Doradca wypełni z Tobą wniosek i wyśle go do realizacji

  • Korzystaj z zawieszenia umowy

    Po realizacji wniosku prześlemy Ci potwierdzenie jego wykonania

  • Zaloguj się

    Zaloguj się do bankowości internetowej. Wejdź do zakładki „Twoje Sprawy” i wybierz kredyt, dla którego chcesz zawiesić umowę

  • Wypełnij wniosek

    Kliknij na „Zawieś wykonanie umowy”, zatwierdź zgodę na wysłanie przez bank informacji o skutkach zawieszenia wykonania umowy na Twój adres e-mail i wypełnij wniosek

  • Zaakceptuj wniosek online

    Po realizacji wniosku wyślemy potwierdzenie zawieszenia wykonania umowy

Wakacje kredytowe- zawieszenie spłaty kredytu hipotecznego

Możesz skorzystać z wakacji kredytowych

-zawieszenia spłaty kredytu hipotecznego.

Wzór wniosku Uruchomi się w nowym oknie

Wakacje kredytowe - zawieszenie spłaty kredytu hipotecznego

 Możesz zawiesić spłatę kredytu hipotecznego zgodnie z .

Przed złożeniem wniosku sprawdź:

  • Co oznacza zawieszenie spłaty
  • Kiedy możesz z niego skorzystać

Co oznacza zawieszenie spłaty

  • W okresie zawieszenia nie spłacasz raty.
  • W tym okresie nie naliczamy odsetek.
  • Możesz zawiesić spłatę kredytu hipotecznego w każdym kwartale:
    • od 1.08.2022 r. do 30.09.2022 r. – na 1 lub 2 miesiące (1 lub 2 raty),
    • od 1.10.2022 r. do 31.12.2022 r. –  na 1 lub 2 miesiące (1 lub 2 raty),
    • od 1.01.2023 r. do 31.12.2023 r. –  na 1 miesiąc w każdym kwartale (czyli od 1 do 4 rat).
  • Możesz skorzystać z zawieszenia  na okres od 1 do 8 miesięcy.
  • Maksymalny łączny okres zawieszenia nie może być dłuższy niż 8 miesięcy.
  • Okres kredytowania wydłużymy o okres zawieszenia spłaty.
  • Jeśli masz kredyt z ubezpieczeniem, to nadal opłacasz składki ubezpieczeniowe zgodnie z warunkami ubezpieczenia.

 

Przykład:

Zawieszasz ratę na miesiąc.

Jeżeli płatność raty Twojego kredytu przypada na 20 sierpnia, to wniosek o zawieszenie spłaty tej raty możesz złożyć do 20 sierpnia. Miesięczny okres zawieszenia spłaty oznacza, że:

  • 20 sierpnia nie pobierzemy raty kredytu,
  • od 20 sierpnia do 19 września nie będziemy naliczać odsetek,
  • najbliższą ratę kredytu zapłacisz 20 września,
  • okres kredytowania wydłużymy o 1 miesiąc,
  • jeżeli masz kredyt z ubezpieczeniem, zapewnij pieniądze na składkę na koncie do obsługi kredytu do 20 sierpnia.

Jeśli zmienisz termin płatności raty np. z 20 września na 30 września, to okres, w którym będziemy naliczać odsetki rozpocznie się 20 września. 


Dla jakiego kredytu hipotecznego możesz złożyć wniosek o zawieszenie spłaty

Możesz to zrobić, jeśli:

  • umowę kredytową zawarliśmy z Tobą przed 1.07.2022 r.,
  • zakończenie okresu kredytowania z umowy przypada po 31.12.2022 r.,
  • kredyt jest w złotówkach,
  • kredyt nie jest kredytem denominowanym lub indeksowanym do waluty obcej,
  • celem umowy o kredyt hipoteczny było zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

Pamiętaj: możesz złożyć wniosek tylko do jednej umowy kredytu (nawet, jeśli masz ich więcej u nas lub w innych bankach). Jeżeli masz kredyt ze współkredytobiorcami, uzgodnijcie wspólnie, który kredyt chcecie zawiesić.

Zasady, na jakich zawiesimy Ci spłatę

  • Jeśli korzystasz teraz z karencji w spłacie, którą wprowadziliśmy na Twój wniosek, to okres karencji skrócimy do dnia zawieszenia spłaty. Po zakończeniu okresu zawieszenia spłaty odroczony kapitał rozłożymy na pozostały okres kredytowania.
  • Jeśli korzystasz z zawieszenia wykonania umowy na podstawie ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, to skrócimy je do dnia zawieszenia spłaty i wydłużymy okres kredytowania o okres zawieszenia wykonania umowy.
  • Jeśli korzystasz z oprocentowania okresowo stałego, to na skutek zawieszenia spłaty nie wydłużymy okresu obowiązywania stałej stopy wskazanego w umowie kredytowej lub w aneksie do niej.
  • Wniosek możesz złożyć samodzielnie jako jeden z kredytobiorców.
  • W ciągu 21 dni od dnia złożenia wniosku prześlemy Ci potwierdzenie otrzymania Twojego wniosku.


Gdzie możesz złożyć wniosek o zawieszenie spłaty

Wniosek możesz złożyć:

  • w Santander internet
  • w oddziale

Do kiedy możesz złożyć wniosek o zawieszenie spłaty

 Wniosek na dany miesiąc możesz złożyć najpóźniej w dniu spłaty raty.

  • w Santander internet Uruchomi się w nowym oknie -  jeśli złożysz wniosek w tym dniu po godzinie 19:00, to z powodów technicznych pobierzemy kwotę na spłatę raty z Twojego rachunku (jeśli będą na nim pieniądze),
  • w oddziale - w godzinach jego otwarcia.

Jeśli pomimo wakacji kredytowych pobierzemy kwotę na spłatę raty z Twojego rachunku, zwrócimy ją na ten rachunek.

  • Zaloguj się

    Zaloguj się do bankowości internetowej. Wejdź do zakładki „Twoje sprawy” i wybierz „Kredyt hipoteczny”. Wybierz rodzaj sprawy "Wakacje kredytowe - zawieszenie spłaty kredytu”.

  • Wypełnij wniosek

    Kliknij na „Złóż wniosek”, wypełnij dane na wniosku, zapoznaj się z dokumentami.

  • Zaakceptuj wniosek online

    W ciągu 21 dni od złożenia wniosku prześlemy na Twój adres e-mail potwierdzenie otrzymania wniosku. SMS-em przypomnimy Ci o zawieszeniu raty.

  • Przyjdź do oddziału

    Zapytaj naszego doradcę o zawieszenie spłaty kredytu.

  • Wypełnij wniosek z doradcą

    Doradca pomoże Ci wypełnić wniosek.

  • Korzystaj z zawieszenia spłaty

    W ciągu 21 dni od złożenia wniosku prześlemy na Twój adres e-mail potwierdzenie otrzymania wniosku. SMS-em przypomnimy Ci o zawieszeniu raty.

Pytania i odpowiedzi

  • Zaloguj się do Santander Internet, wybierz zakładkę Twoje sprawy -> „Kredyt hipoteczny” -> „Wakacje kredytowe – zawieszenie spłaty kredytu”.

  • Możesz zawiesić spłatę maksymalnie 8 rat kredytu hipotecznego:

    • od 1.08.2022 r. do 30.09.2022 r. – na 1 lub 2 miesiące (1 lub 2 raty),
    • od 1.10.2022 r. do 31.12.2022 r. –  na 1 lub 2 miesiące (1 lub 2 raty),
    • od 1.01.2023 r. do 31.12.2023 r. –  na 1 miesiąc w każdym kwartale (czyli od 1 do 4 rat).
  • Nie, możesz każdorazowo składać wniosek tylko na jedną ratę lub na kilka rat, kiedy już zdecydujesz, którą ratę lub raty chcesz zawiesić w danym okresie.

  • Możesz złożyć wniosek o wakacje kredytowe na dany miesiąc najpóźniej w dniu spłaty raty. Jeśli złożysz wniosek w tym dniu do godziny 19:00, nie pobierzemy kwoty na spłatę raty z Twojego rachunku. Jeśli zrobisz to po godzinie 19:00, to z powodów technicznych możemy pobrać kwotę na spłatę z Twojego rachunku (jeśli będą na nim pieniądze), ale zwrócimy ją na ten rachunek. Jeśli składasz wniosek w dniu spłaty raty, zachęcamy, aby zrobić to do 19:00.  

  • Nie, wystarczy jeśli wniosek złoży jeden kredytobiorca.

  • Za zawieszenie spłaty kredytu nie pobierzemy opłaty. W okresie zawieszenia opłacasz składki ubezpieczeniowe zgodnie z warunkami ubezpieczenia.

  • Tak.

  • Treść wniosku możesz sprawdzić w Santander internet w zakładce Poczta w folderze 'Wysłane'.

    Potwierdzenie otrzymania wniosku prześlemy Ci na adres e-mail, który wskazałeś we wniosku do 21 dni od dnia złożenia wniosku.

  • Potwierdzenie otrzymania przez nas wniosku wyślemy Ci e-mailem w terminie 21 dni od dnia złożenia wniosku.

  • Nie. Możesz złożyć wniosek w Santander Internet lub w oddziale.

  • Nowy harmonogram spłat z  wydłużonym okresem kredytowania prześlemy Ci w kolejnym miesiącu po zakończeniu danego okresu wakacji kredytowych.

    Przykłady:

    • Jeśli zawiesisz spłatę raty w sierpniu - harmonogram prześlemy Ci we wrześniu po zakończeniu zawieszenia
    • Jeśli zawiesisz spłatę raty w sierpniu i we wrześniu – harmonogram prześlemy Ci w październiku po zakończeniu zawieszenia
    • Jeśli zawiesisz spłatę raty w sierpniu i w październiku – harmonogram prześlemy Ci we wrześniu po zakończeniu zawieszenia, a następnie kolejny harmonogram prześlemy w listopadzie.
  • W okresie zawieszenia spłaty kredytu nie naliczamy odsetek. Po zawieszeniu odsetki będą naliczane zgodnie z zasadami określonymi w umowie kredytowej.

  • Jako spadkobierca możesz złożyć wniosek, jeśli spełnisz oba poniższe warunki:

    1. podpisaliśmy z Tobą aneks do umowy kredytowej, na mocy którego przystąpiłeś do długu lub wstąpiłeś w prawa i obowiązki kredytobiorcy (to znaczy oświadczyłeś, że znane są Ci zapisy tej umowy kredytowej i zobowiązujesz się do spłaty kredytu na zasadach z niej wynikających);
    2. oświadczysz, że wniosek o zawieszenie spłaty dotyczy umowy zawartej w celu zaspokojenia Twoich własnych potrzeb mieszkaniowych.
  • Tak, przysługuje Ci prawo do odstąpienia od wniosku o wakacje kredytowe.

    Możesz odstąpić od wniosku o zawieszenie spłaty kredytu hipotecznego w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia jego złożenia:

    • w naszym dowolnym oddziale, lub
    • telefonicznie, w dni robocze od 8:00 do 18:00, pod numerem 1 9999 (opcja: kredyt hipoteczny). Koszt połączenia zgodny z taryfą danego operatora.
  • Jeśli odstąpisz od zawieszenia spłaty, to:

    • w całości cofniemy zmiany wprowadzone na podstawie wniosku o zawieszenie spłaty kredytu,
    • raty Twojego kredytu staną się wymagane do spłaty zgodnie z harmonogramem sprzed zawieszenia,
    • pieniądze na pokrycie raty, której termin płatności jeszcze nie minął, powinny być zapewnione na koncie do obsługi kredytu najpóźniej w terminie płatności raty, abyśmy nie naliczali odsetek za opóźnienie,
    • jeżeli odstąpisz od wniosku po terminie płatności zawieszonej raty określonej w harmonogramie spłat sprzed zawieszenia, w wyniku odstąpienia rata ta stanie się wymagana do spłaty, gdyż zawieszenie zostanie w całości cofnięte. Rata będzie wymagalna od dnia spłaty określonego w harmonogramie sprzed zawieszenia do dnia, w którym zapewnisz pieniądze na koncie na jej pokrycie. Oznacza to, że na kredycie może wystąpić należność przeterminowana, od której będziemy naliczać odsetki za opóźnienie.
  • Tak, symulacja zostanie udostępniona w Santander internet i w bankowości mobilnej. Ze względów technicznych zawieszenie spłaty kredytu dotyczące przyszłych rat będzie widoczne w symulacji spłat kredytu stopniowo, zgodnie z wnioskiem.

  • Tak, będziemy przekazywać do BIK informację o korzystaniu z wakacji kredytowych. Nie wpłynie to jednak na Twoją zdolność kredytową w naszym banku.

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców

Czego dotyczy ustawa

Ustawa[1] określa m.in. zasady przyznawania zwrotnego wsparcia finansowego osobom fizycznym zobowiązanym do spłaty kredytu mieszkaniowego, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, zwanego dalej „wsparciem”, oraz warunki korzystania ze wsparcia;

Podstawa prawna

[1] Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy (Dz. U. poz. 1925), znowelizowana na mocy ustawy z dnia 4 lipca 2019r.o zmianie ustawy o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. 2019.1358. dalej zwana Ustawą.

 

Na czym polega wsparcie

  1. Wsparcie na spłatę zadłużenia jest realizowane za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.
  2. Źródłem jego finansowania jest Fundusz Wsparcia Kredytobiorców, zwany dalej Funduszem.
  3. Środki Funduszu pochodzą z:
    • wpłat kredytodawców,
    • zwrotów wsparcia, oraz
    • dochodów z tyt. inwestowania środków Funduszu oraz innych wpływów.
  4. Stronami umowy o udzielenie wsparcia jest kredytobiorca i bank. Umowa określa m.in.:
    • zasady udzielenia wsparcia,
    • wysokość tego wsparcia i terminy jego przekazywania, oraz
    • zasady zwrotu wsparcia.
  5. Kredytobiorca otrzymuje wsparcie na spłatę kredytu przez okres nie dłuższy nić 36 miesięcy
  6. Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuję wsparcie w miesięcznych ratach na wskazany przez bank rachunek.
  7. Bank rozlicza te wpłaty zgodnie z zasadami określonym w umowie kredytu mieszkaniowego.

 

W jaki sposób można uzyskać wsparcie

Jakie czynności podejmuje Kredytobiorca:

  • składa wniosek w dowolnym oddziale banku lub w bankowości elektronicznej,
  • we wniosku wskazuje powód ubiegania się o wsparcie finansowe.

Co w sytuacji, gdy w umowie występuje kilku Kredytobiorców:

  • wniosek wraz z załącznikami składają wszyscy Kredytobiorcy lub w przypadku wnioskowania za pośrednictwem bankowości elektronicznej – jeden kredytobiorca za zgodą i w imieniu wszystkich współkredytobiorców;
  • we wniosku wskazują jedną wspólną przesłankę kwalifikującą do ubiegania się o wsparcie finansowe.

Kredytobiorcy mogą się ubiegać o to wsparcie nawet jeśli tylko 1 z nich posiada status osoby bezrobotnej.

Ważne!

  1. Bank zawiera umowę z kredytobiorcą w okresie 14 dni od daty pozytywnego zweryfikowania wniosku.
  2. Jeśli w tym okresie nie dojdzie do zawarcia umowy, wówczas Kredytobiorca musi złożyć ponowny wniosek o to wsparcie.

 

Do jakiego kredytu można uzyskać wsparcie

Kredytem mieszkaniowym jest kredyt lub pożyczka zaciągnięte w związku z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych, zabezpieczone hipoteką i przeznaczone na sfinansowanie niezwiązanego z działalnością gospodarczą lub prowadzeniem gospodarstwa rolnego:

1. nabycia, budowy, przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, oraz adaptacji pomieszczeń lub budynków niemieszkalnych na cele mieszkalne;

2. nabycia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej;

3. remontu domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o których mowa w pkt 1 i 2;

4. nabycia działki budowlanej albo jej części pod budowę domu jednorodzinnego;

5. nabycia działki rolnej albo jej części pod budowę domu jednorodzinnego, położonej w całości albo części na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku gdy teren, na którym położona jest działka rolna albo jej część, nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - nabycia działki albo jej części przeznaczonej pod budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;

6. udziału w kosztach budowy mieszkań przez towarzystwa budownictwa społecznego;

7. innego celu związanego z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych.

Kredytem mieszkaniowym  jest również zabezpieczony hipoteką kredyt udzielony na spłatę kredytu mieszkaniowego.

W przypadku, gdy kredyt został udzielony na spłatę różnych zobowiązań kredytowych, kredytem mieszkaniowym jest ta część kredytu, która jest przeznaczona na spłatę kredytu mieszkaniowego.

 

Kiedy można otrzymać wsparcie

Kredytobiorca może otrzymać wsparcie, jeśli spełni co najmniej 1 z poniższych warunków:

  1. w dniu złożenia wniosku co najmniej jeden z kredytobiorców posiada status osoby bezrobotnej,
  2. wysokość raty kredytu przekracza 50% jego dochodu,
  3. miesięczny dochód w jego gospodarstwie domowym po odjęciu raty kredytu nie przekracza:
    • 1552 zł dla gospodarstwa jednoosobowego1, lub
    • 1200 zł na każdą osobę w gospodarstwie wieloosobowym2 

Podstawa prawna

1. art. 8 ust. 1 pkt. 1 ustawy z 12 marca 2004r. o pomocy społecznej, zwaloryzowanej zgodnie z przepisami tej ustawy tj. 776 złotych x 2= 1 552 złotych (na 27.01.2022 r.)

2. w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwaloryzowanej zgodnie z przepisami tej ustawy Kredytobiorca składa oświadczenie o dochodzie zgodnie z wymogami określonymi w art. 8 Ustawy o pomocy społecznej z 12.03.2004 r.

 

Jak jest ustalana wysokość wsparcia

Wysokość wsparcia określa się w złotych polskich, jako równowartość przewidywanych 36 miesięcznych rat kredytu mieszkaniowego. Wysokość wsparcia nie ulega zmianie w okresie obowiązywania umowy o udzielenie wsparcia.

Ważne!

  • Maksymalna miesięczna wysokość wsparcia wynosi 2.000,00 zł.
  • Kredytobiorca jest zobowiązany do spłaty różnicy wynikającej z wysokości raty kredytu mieszkaniowego i wysokości wsparcia.

Kredyt mieszkaniowy w walucie obcej

Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje wsparcie w walucie spłaty kredytu. Dokonuje przeliczenia wysokości raty wsparcia na walutę spłaty kredytu według kursu sprzedaży ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu poprzedzającym dzień przekazania środków pieniężnych z tytułu wsparcia.

 

Wymagane dokumenty do złożenia wraz z wnioskiem

Dokumenty, jakie kredytobiorca składa wraz z wnioskiem o udzielenie wsparcia:

  1. jeśli Kredytobiorca ma status osoby bezrobotnej to przedkłada:
  • zaświadczenie z Urzędu Pracy o posiadaniu statusu bezrobotnego, lub
  1. Jeśli Kredytobiorca powołuje się na przesłankę tzw. dochodową to przedkłada:
  • oświadczenie[1] o uzyskiwanych dochodach w ostatnim miesiącu przed złożeniem wniosku.

Podstawa prawna

[1]Dochód klienta powinien być oświadczony zgodnie z treścią art. 8 Ustawy o pomocy społecznej z 12.03.2004 r.

 

Dodatkowa weryfikacja wniosku

Dodatkowa weryfikacja jest przeprowadzana przez Radę Funduszu Wsparcia Kredytobiorców. Najważniejsze informacje:

  • opłata od tej weryfikacji wynosi 100 zł i jest uiszczana na konto i w terminie wskazanym w uchwale Rady Funduszu na rachunek Funduszu Wsparcia Kredytobiorców przez:
    • bank, jeśli kredytobiorca spełnia warunki przyznania wsparcia,
    • kredytobiorcę, jeśli kredytobiorca nie spełnia warunków przyznania wsparcia.
  • Rada Funduszu podejmuje decyzję w drodze uchwały, następnie przekazuje ją w formie pisemnej do banku oraz kredytobiorcy w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.

 

Obowiązek informacyjny Klienta

Kredytobiorca jest zobowiązany do niezwłocznego poinformowania banku  o:

  • zbyciu przedmiotu kredytowania;
  • podjęciu czynności egzekucyjnych z przedmiotu kredytowania;
  • utracie statusu bezrobotnego (jeżeli była to przesłanka wsparcia);
  • zwiększeniu miesięcznych dochodów lub obniżeniu miesięcznej raty prowadzących do niespełnienia przesłanki udzielenia wsparcia (o ile była to przesłanka wsparcia);
  • zwiększeniu miesięcznych dochodów bądź zmniejszeniu liczby członków gospodarstwa domowego kredytobiorcy prowadzących do niespełnienia przesłanki udzielenia wsparcia (jeżeli była to przesłanka wsparcia).

 

Kiedy wsparcie nie może być przyznane

Kredytobiorca nie otrzyma wsparcia, gdy:

  1. Co najmniej jeden z kredytobiorców utracił pracę w drodze :
    • rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem przez kredytobiorcę lub
    • rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika w trybie art. 52 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
  2. Bank wypowiedział Kredytobiorcy umowę przed złożeniem wniosku o wsparcie.
  3. Kredytobiorca w chwili złożenia wniosku o wsparcie lub pożyczkę jest (lub był w okresie ostatnich 6 miesięcy przed złożeniem wniosku):
    • właścicielem innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego,
    • posiada/ posiadał inne spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    • posiada/ posiadał inne roszczenie o przeniesienie na niego prawa własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej

Dodatkowe okoliczności, kiedy wsparcie nie zostanie przyznane:

  1. Jeden z kredytobiorców korzystał już z tego wsparcia. Wyjątkiem jest sytuacja, w której wsparcie nie jest już udzielane, a okres wcześniej udzielonego wsparcia nie przekroczył 35 miesięcy (w takim przypadku łączny okres wsparcia nie może przekroczyć 36 miesięcy).
  2. Okres, w którym co najmniej jednemu z kredytobiorców przysługuje świadczenie z tytułu utraty pracy, wynikające z zawartej umowy ubezpieczenia spłaty kredytu.
  3. Wobec nieruchomości będącej przedmiotem kredytowania są prowadzone czynności egzekucyjne.

 

Wstrzymanie wypłat wsparcia

Bank Gospodarstwa Krajowego wstrzymuje wypłatę wsparcia w przypadku:

  1. spłaty kredytu – z dniem dokonania spłaty ostatniej raty,
  2. zbycia przedmiotu kredytowania – z dniem otrzymania informacji o zbyciu,
  3. podjęcia czynności egzekucyjnych z przedmiotu kredytowania – z dniem podjęcia pierwszej czynności egzekucyjnej,
  4. utraty statusu bezrobotnego – z upływem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła utrata tego statusu,
  5. zwiększenia miesięcznych dochodów lub obniżenia miesięcznej raty prowadzących do niespełnienia przesłanki udzielenia wsparcia,
  6. zwiększenia miesięcznych dochodów bądź zmniejszenia liczby członków gospodarstwa domowego kredytobiorcy prowadzących do niespełnienia przesłanki udzielenia,
  7. wypowiedzenia umowy kredytu mieszkaniowego – z dniem upływu okresu wypowiedzenia.

 

Na jakich zasadach następuje zwrot wsparcia

Zwrot wsparcia rozpoczyna się po miesiącu, w którym upłynęły 2 lata od wypłaty ostatniej raty wsparcia. Spłata następuje w 144 równych, nieoprocentowanych miesięcznych ratach, płatnych do 15 dnia miesiąca na rachunek banku

W przypadku spłaty 100 rat bez opóźnień, pozostała część rat zwrotu wsparcia zostaje umorzona.

Najważniejsze terminy zwrotu wsparcia:

  • co najmniej 30 dni przed terminem pierwszej raty zwracanego wsparcia bank informuje Kredytobiorcę o wysokości miesięcznej raty oraz wskazuje dedykowany do tego numer rachunku bankowego,
  • w terminie 30 dni od daty sprzedaży nieruchomości, kredytobiorca zwraca całość wsparcia wskazany w zawiadomieniu

 

Niedotrzymanie terminarza spłaty

Bank Gospodarstwa Krajowego wzywa pisemnie Kredytobiorcę do spłaty w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty zwrotu wyznaczonej w pierwszym piśmie, w którym bank informuje Kredytobiorcę o konieczności zwrotu wsparcia.

Jeśli Kredytobiorca nie zapłaci w terminie określonym w wezwaniu, wówczas jest zobowiązany do niezwłocznego zwrotu przyznanego wsparcia wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia wymagalności pierwszej raty zwrotu wsparcia.

 

Nieuprawnione otrzymanie wsparcia

Kredytobiorca, który otrzymał nienależne wsparcie, zwraca kwotę przyznanego wsparcia wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia jej przekazania przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

 

Odroczenie terminu płatności lub umorzenie należności z tytułu zwrotu wsparcia

Rada Funduszu może na wniosek:

  • kredytobiorcy odroczyć termin płatności lub rozłożyć na raty należności z tytułu zwrotu wsparcia,
  • na wniosek kredytobiorcy lub banku, może umorzyć w całości lub w części wsparcie.

 

Dodatkowe informacje

Informacje o zasadach udzielania i wysokości wsparcia są dostępne:

  • w placówkach Santander Bank Polska S.A. oraz
  • na infolinii pod numerem 1 9999 (opcja kredyt hipoteczny) w dni robocze od 8:00 do 18:00 (opłata zgodna z taryfą danego operatora).

Podstawowe informacje są także opublikowane na stronie internetowej Banku Gospodarstwa Krajowego bgk.com.pl

 

  • określić termin spłaty
  • umówić rozmowę telefoniczną w wybranym przez Ciebie temacie
  • spłacić zaległości natychmiastowo - Zapłać teraz

  • zmienić harmonogram spłaty kredytu gotówkowego