Szukaj na stronie
Bezpieczeństwo

Uważaj na oszustów podszywających się pod osoby trzecie

5 marca 2024

Zauważyliśmy wzrost aktywności przestępców, którzy podszywają się pod osoby trzecie. Dopuszczają się różnych oszustw (np. „na wnuczka”), głównie na szkodę osób starszych i samotnych.

Jak działają oszuści?

Podszywają się pod innych, aby wzbudzić zaufanie - może to być np. pracownik banku, który nie wzbudza żadnych podejrzeń ze względu na pełnioną rolę. Bliscy -  syn, córka, wnuk czy nawet policjant. Mogą używać różnych historii, aby wyłudzić pieniądze. Gdy przestępcy wyczują podatny grunt i chęć kontynuowania rozmowy opisują wymyśloną sytuację.

Często powołują się na kłopoty finansowe osób najbliższych, działania Policji wymagające wsparcia obywateli oraz konieczność zabezpieczenia pieniędzy klienta zagrożonych działaniem oszustów.

Przekonują ofiarę do podania poufnych danych albo zainstalowania aplikacji w telefonie lub komputerze, która rozwiąże problem.

Jak się chronić?

Podczas rozmowy telefonicznej, jak i komunikacji SMS-em czy mailem nigdy nie podawaj swoich danych wrażliwych.

Nigdy nie wypłacaj pieniędzy w oddziale lub z bankomatu na prośbę osób trzecich. Policjant nigdy nie poprosi Cię o przekazanie pieniędzy. Nie akceptuj innej formy kontaktu (e-mail, SMS). W ten sposób oszuści będą próbowali wysłać Ci link lub załącznik, który zainfekuje Twoje urządzenie..

Nigdy nie podawaj osobie, która dzwoni swojego loginu i hasła do bankowości oraz numerów kart lub numerów autoryzacyjnych sms, bo to są dane, które powinny być znane tylko Tobie.

Pamiętaj, że nigdy nie prosimy o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania do obsługi zdalnej.

 

5 zasad bezpiecznego bankowania – stosuj je na co dzień 
  1. Zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz.
  2. Chroń swoje hasła.
  3. Chroń swój sprzęt i swoje informacje.
  4. Zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie.
  5. Jeśli coś podejrzewasz — zgłoś to!