Przerwa 26/27 lipca Rozwijamy naszą bankowość, dlatego potrzebujemy przerwy. Do 7:30 bankowość internetowa i aplikacja mobilna będą niedostępne.

Szukaj na stronie
Bezpieczeństwo

Sprzedajesz online? Uważaj na fałszywe wiadomości

15 grudnia 2021

Znany już atak na kupującego pojawił się na Vinted, czyli popularnej platformie do sprzedaży ubrań. Jeśli korzystasz z tego portalu uważaj na fałszywe wiadomości, bo możesz być na celowniku oszustów.

W skrócie

Przestępcy wyłudzają pieniądze od użytkowników platformy Vinted. Wykorzystują do tego fałszywe wiadomości, w których podszywają się pod kupujących. Następnie piszą, że kupili Twój przedmiot, ale musisz teraz potwierdzić transakcję – instrukcję wysyłają oddzielną wiadomością poprzez e-mail.  

Przykład fałszywej wiadomości e-mail:

 

Co się stanie, gdy klikniesz w link


Link prowadzi do fałszywej strony, która do złudzenia przypomina prawdziwą stronę pośrednika płatności lub stronę banku. Przestępcy w ten sposób próbują wyłudzić dane, więc możesz zobaczyć pola do wpisania np.:

  • informacji o karcie płatniczej,
  • loginu i hasła do bankowości,
  • numeru PESEL.

Ostatnim krokiem jest przejęcie Twoich smsKodów, które ułatwią oszustom dostęp Twoich pieniędzy. 

 

Nie daj się oszukać


Przedstawiamy wskazówki, które pomogą Ci rozpoznać, czy ktoś próbuje Cię oszukać

  • Stosuj zasadę ograniczone zaufania w przypadku, gdy dostaniesz wiadomość, która odbiega schematem od innych, wysyłanych na Vinted. Osoba, która naprawdę jest zainteresowana zakupem Twojego przedmiotu zazwyczaj nie chce przeprowadzać transakcji poza portalem. W takiej sytuacji kupujący też traci ochronę i nie chce ryzykować. 
  • Zwróć uwagę na poprawność językową. Pomimo tego, że przestępcy przygotowują się do ataku, to zdarza się, że wciąż nie skupiają się na błędach. Niektóre z nich pokazują, że obcojęzyczni oszuści korzystają z narzędzi do tłumaczenia. 
  • Sprawdzaj adres strony, na której się znajdujesz. Czy jest tożsamy z adresem serwisu i na pewno nie ma żadnych literówek?
  • Czytaj dokładnie wiadomości, które dostajesz z banku, zwłaszcza jeżeli masz wpisać smsKod.
  • Jeśli coś Cię zaniepokoi - skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić poprzez naszą infolinię – 1 9999 (+48 61 81 1 9999). Opłata za połączenie z infolinią jest zgodna z taryfą danego operatora.

 

 

5 zasad bezpiecznego bankowania – stosuj je na co dzień 
  1. Zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz.
  2. Chroń swoje hasła.
  3. Chroń swój sprzęt i swoje informacje.
  4. Zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie.
  5. Jeśli coś podejrzewasz — zgłoś to!