W jakim celu powstały klauzule awaryjne do kredytu hipotecznego?
W Unii Europejskiej obowiązuje rozporządzenie . Wymaga ono, aby banki miały plan, jak postąpią, jeśli dany wskaźnik referencyjny w przyszłości przestanie być publikowany lub istotnie się zmieni (czasowo lub trwale).
W umowach z klientami powinniśmy opisać plan działania w takim przypadku. Zapis ten dotyczy wszystkich instytucji, które stosują wskaźniki referencyjne, czyli także nas. Wynika to z art. 28 ust. 2 rozporządzenia BMR.
Co to oznacza?
Proponujemy podpisanie bezpłatnego aneksu do umowy kredytu hipotecznego klientom, którzy nie mają takich zapisów w umowie.
Aneks to dokument, który wprowadza zmiany do Twojej umowy kredytowej. Określa, co zrobimy, jeśli wskaźnik referencyjny przestanie być dostępny lub zostanie istotnie zmieniony. To tzw. klauzule awaryjne. To ważne, bo od wskaźnika referencyjnego zależy wysokość oprocentowania kredytu hipotecznego.
Co się stanie, jeżeli podpiszę aneks?
Wprowadzimy do umowy tzw. klauzule awaryjne, które określą, jak postąpimy, gdy wskaźnik referencyjny nie będzie opracowywany lub istotnie się zmieni.
Co się stanie, jeżeli nie podpiszę aneksu, a wskaźnik referencyjny zniknie?
Jeżeli nie podpiszesz tego aneksu, a w przyszłości nie będzie zamiennika wskaźnika referencyjnego, to postąpimy zgodnie z przepisami prawa, które będą wtedy obowiązywać.
Jak podpisać aneks?
Aneks możesz podpisać online lub w oddziale. Jeśli wszyscy kredytobiorcy korzystają z usług bankowości elektroniczne i podpisali Porozumienie o Elektroniczny kanał kontaktu, to aneks przekażemy pocztą w Santander internet. Tam możesz podpisać go zdalnie (pozostali kredytobiorcy także). W innym przypadku możesz podpisać aneks w naszym oddziale. Gdy przygotujemy aneks, powiadomimy Cię o tym w wiadomości SMS.
Jak się z nami skontaktować?
Aby zamówić aneks, a także w przypadku pytań, zapraszamy do kontaktu:
- telefonicznie w dni robocze w godz. 8:00 do 18:00 pod numerem 1 9999 lub +48 61 81 1 9999 (dla połączeń z zagranicy), opcja kredyt hipoteczny. Koszt połączenia zgodny z taryfą danego operatora;
- poprzez wiadomość w Santander mobile lub Santander internet, zakładka Poczta.
Pytania i odpowiedzi
Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie wykazu usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, dostępny jest na stronie santander.pl/PAD Uruchomi się w nowym oknie oraz w placówkach banku.