Bezpieczeństwo

Oszustwo "na kupującego" - nie podawaj danych kart

14 lipca 2021

Sprzedajesz coś przez OLX? Uważaj, możesz paść ofiarą ataku cyberprzestępców. Oszuści udają zainteresowanie zakupem i wysyłają sprzedawcom linki do fałszywych stron, na których rzekomo możesz odebrać płatność. W ten sposób przestępcy wyłudzają dane kart lub login i hasło do bankowości internetowej.

 
Jak wygląda atak 

Wystawiasz ogłoszenie na OLX.

Oszust znajduje Twoją ofertę. Pisze, że jest zainteresowany kupnem, ale chciałby to zrobić poprzez usługę OLX dostawa.

Przestępca wysyła Ci link do fałszywej strony, na której musisz podać dane karty lub login i hasło do bankowości internetowej, aby rzekomo odebrać płatność. 

Orientujesz się, że z Twojego rachunku znikają pieniądze. 

Atak jeszcze się nie kończy! Na Twoją wiadomość o braku środków na koncie oszust wykazuje zrozumienie. Proponuje Ci wsparcie w rozwiązaniu problemu i wysyła kolejną wiadomość z fałszywym linkiem:

 

 

Po kliknięciu w link rozpoczynasz rozmowę z działem wsparcia. Konsultant przekonuje, że utrata środków jest powodem błędu technicznego albo oszustwa, przed którym pozornie udało się uratować Twoje pieniądze.

Aby odzyskać utracone środki musisz podać dane karty, ale nie może być to ta sama karta co za pierwszym razem. Jeśli nie masz innej karty, przestępca namawia Cię do poproszenia o pomoc kogoś z rodziny lub znajomych i zapewnia, że to tylko formalność. 

Oszust wyprowadza pieniądze z kolejnej karty.

 

 

Nie daj się oszukać

 

Przedstawiamy wskazówki, które pomogą Ci rozpoznać, czy jesteś ofiarą ataku.

  • Jeśli dostaniesz wiadomość, w którym nadawca pisze o opłaconym towarze, a szczegóły są w linku – nie klikaj! 
  • Poprawność językowa - pomimo tego, że przestępcy przygotowują się do ataku, to zdarza się, że wciąż nie zwracają uwagi na błędy językowe. Na fałszywych stronach są liczne błędy, które świadczą o tym, że obcojęzyczni przestępcy korzystają z narzędzi do tłumaczenia. 
  • Adres strony - zwróć uwagę na adres strony, na której się znajdujesz, czy jest tożsamy z adresem serwisu i na pewno nie ma żadnych literówek.
  • Komunikacja - zastanów się, czy typowa komunikacja w sprawie ogłoszenia wygląda podobnie do wiadomości, które otrzymujesz: czy nic nie budzi Twoich podejrzeń, czy zainteresowanie towarem jest prawdziwe.
  • Treść SMS z banku – dokładnie czytaj wiadomości, jakie przychodzą z banku, zwłaszcza jeżeli masz wpisać smsKod. Upewnij się, że potwierdzasz dokładnie taką operację, jaką masz zamiar wykonać. 
  • Natychmiastowa reakcja - jeżeli coś Cię zaniepokoi - skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić poprzez naszą infolinię – 1 9999 (+48 61 81 1 9999)*. 

 

5 zasad bezpiecznego bankowania – stosuj je na co dzień 
  1. Zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz.
  2. Chroń swoje hasła.
  3. Chroń swój sprzęt i swoje informacje.
  4. Zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie.
  5. Jeśli coś podejrzewasz — zgłoś to! 

 

 

 

*Opłata za połączenie z infolinią banku zgodna z taryfą danego operatora.