Bezpieczeństwo

Uregulowanie rachunku za prąd lub gaz? Uważaj, przestępcy znowu wyłudzają dane

15 listopada 2021

Przestępcy rozsyłają SMS-y, w których informują o rzekomej zaległości w płatności za energię elektryczną.

W skrócie 


Oszuści, na fałszywych stronach, masowo próbują wyłudzić:

  • numery telefonów,
  • dane do logowania,
  • kody BLIK,
  • dane kart płatniczych. 
 
Jak wygląda atak - krok po kroku

 

Możesz otrzymać SMS-a o treści:

 

 

Wiadomości wysyłane są z reguły z polskich numerów.  Link zawarty w treści prowadzi do strony, która może mieć w nazwie różne kombinacje adresowe  prawdziwych spółek, które zajmują się dystrybucją energii elektrycznej.

 

 

Jeśli zdecydujesz się na kolejny krok - wykonanie płatności, zobaczysz prośbę o podanie Twojego numeru telefonu. 

 

Po wprowadzeniu numeru telefonu pojawi się fałszywa strona do wyboru banku, na której przestępcy będą chcieli pozyskać Twoje dane do logowania lub kod BLIK:

 

albo fałszywa strona, na której zobaczysz prośbę o wpisane danych karty płatniczej:

 
Jak się chronić
  • Nigdy nie klikaj w link w SMSach lub e-mailach od nieznanych nadawców.
  • Czytaj dokładnie wiadomości, jakie otrzymujesz.
  • Jeśli jesteś ofiarą ataku, skontaktuj się z nami natychmiast - 1 9999 (+48 61 81 1 9999)*.

*Opłata za połączenie z infolinią banku zgodna z taryfą danego operatora.

 

 

5 zasad bezpiecznego bankowania – stosuj je na co dzień 
  1. Zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz.
  2. Chroń swoje hasła.
  3. Chroń swój sprzęt i swoje informacje.
  4. Zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie.
  5. Jeśli coś podejrzewasz — zgłoś to!