Nowe sposoby potwierdzania płatności kartami w internecie
Kiedy płacisz kartą w internecie, podajesz dane karty: numer karty, data ważności, kod CVC2/CVV2 (trzycyfrowy numer umieszczony na odwrocie karty).
Podczas niektórych transakcji poprosimy Cię jeszcze o dodatkowe potwierdzenie. Wynika to z przepisów prawa, które wymagają stosowania silnego uwierzytelnienia podczas niektórych płatności internetowych.
Korzystasz z aplikacji Santander mobilez Mobilną autoryzacją
Podczas niektórych płatności możemy poprosić Cię o:
- PIN do Mobilnej autoryzacji.
To najwygodniejszy sposób potwierdzania Twoich płatności kartą w internecie.
Włącz Mobilną autoryzację w aplikacji.
Informacje, jak włączyć Mobilną autoryzację znajdziesz tutaj
Korzystasz z bankowości internetowej
Podczas niektórych płatności system poprosi Cię o:
- login i hasło do Twojej bankowości internetowej Santander (Santander internet, lub Mini Firma lub Moja Firma plus)
- Kod 3D-Secure z SMSa.
Nie musisz podawać Kodu 3D-Secure, jeśli Twój komputer lub tablet jest urządzeniem zaufanym. Informacje, jak dodać urządzenie do zaufanych znajdziesz tutaj
Nie korzystasz z bankowości internetowej
Podczas niektórych płatności system poprosi Cię o:
- Kod 3D-Secure - z SMSa,
- PIN do karty.
Dla niektórych płatności internetowych kartą my jako bank możemy odstąpić od wymogu dodatkowych zabezpieczeń. Pozwalają na to przepisy wykonawcze do Dyrektywy PSD2. W takim przypadku, podczas płatności, poprosimy Cię tylko o:
- podanie danych karty albo
- podanie danych karty i kodu 3D-Secure.
Najczęstsze pytania
Dlaczego wprowadzamy tę zmianę
Jesteśmy zobowiązani przepisami prawa, które wprowadzają obowiązek stosowania silnego uwierzytelnienia podczas dokonywania płatności elektronicznych. Podstawa prawna: znowelizowana ustawa o usługach płatniczych (wdrażająca wymogi Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. – tzw. Dyrektywy PSD2) i w Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2018/389 z dnia 27 listopada 2017 r.
Co oznacza silne uwierzytelnienie transakcji, kiedy płacisz kartą w internecie
Silne uwierzytelnienie (ang. SCA - strong customer authentication) oznacza, że kiedy płacisz kartą w internecie, będziesz musiał potwierdzić ją:
- danymi - hasłem lub PIN-em
- kodem przesyłanym SMSem na smartfon albo zaufanym urządzeniem mobilnym.
Czy każda transakcja w internecie wymaga dodatkowego uwierzytelnienia
Nie, nie każda. Dyrektywa PSD2 obowiązuje w Unii Europejskiej i dotyczy podmiotów mających siedzibę na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ponadto, przepisy wykonawcze do dyrektywy PSD2 definiują również sytuacje, w których można odstąpić od stosowania silnego uwierzytelnienia, np. transakcje cykliczne (subskrypcje) na tą samą kwotę i wysyłane do tego samego dostawcy.
Czy mogę potwierdzać internetowe transakcje kartą w telefonie, jeśli korzystam z aplikacji Santander mobile
Tak, jeśli masz włączoną w aplikacji Mobilną autoryzację. Jeśli nie masz jej włączonej - przy transakcji kartą, która wymaga silnego uwierzytelnienia, poprosimy Cię o wpisanie loginu i hasła, którymi logujesz się do bankowości internetowej.
Jak mogę potwierdzić swoją transakcję kartą w internecie, jeśli mam włączoną Mobilną autoryzację, ale nie mogę skorzystać z telefonu
Możesz potwierdzić transakcję przy pomocy danych do logowania do bankowości internetowej, postępując zgodnie z instrukcją na ekranie.
Jakich kart dotyczy wymóg silnego uwierzytelnienia
Silne uwierzytelnienie dotyczy wszystkich klientów indywidualnych i firmowych, dla kart kredytowych i debetowych.
Czy bank może poprosić mnie o podanie login-u i hasła do bankowości elektronicznej w naszym banku przy płatności kartą w sklepie internetowym
Tak, jeśli Twoja płatność wymaga silnego uwierzytelnienia, a nie korzystasz z Mobilnej autoryzacji w aplikacji Santander mobile.
Czy bank może poprosić mnie o podanie PINu do karty przy płatności kartą w sklepie internetowym
Tak, jeśli Twoja płatność wymaga silnego uwierzytelnienia, a nie korzystasz z usług bankowości internetowej. Podczas niektórych płatności system poprosi Cię o:
- Kod 3D Secure - z SMSa,
- PIN do karty.
Bank Porad - bankuj lepiej
Dowiedz się, jak skuteczniej zarządzać swoimi finansami i korzystać z produktów bankowych
Bezpieczne zakupy w Internecie
Wszystko, co musisz wiedzieć o bezpiecznych zakupach online i jak uniknąć oszustów internetowych.
Karta kredytowa na wszelki wypadek
Zobacz, jak działa karta kredytowa i co to jest okres bezodsetkowy.
Finanse w podróży
Zadbaj o finanse jeszcze przed wyjazdem- poznaj nasze wskazówki, które ułatwią Ci podróżowanie.
Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych
- Santander internet/ Santander mobile (bankowość internetowa, bankowość mobilna) to usługa bankowości elektronicznej,
- Kod 3D-Secure to powiadomienie SMS, płatność kartą to min transgraniczna transakcja płatnicza przy użyciu karty debetowej do płatności bezgotówkowych.