Dobry Start - chłopiec z plecakiem

O programie Dobry Start

  • Świadczenie wychowawcze
    Dla kogo

    Raz w roku możesz otrzymać 300 zł na wyprawkę szkolną dziecka, jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem ucznia:

    • w wieku do 20 lat, 
    • w wieku do 24 lat (w przypadku ucznia z niepełnosprawnością).

    Wniosek możesz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE ZUS), portal Emp@tia lub w bankowości internetowej.

  • Terminy
    Terminy

    Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2022 r.

    • Jeśli złożysz wniosek do końca sierpnia, pieniądze otrzymasz najpóźniej 30 września 2022 r. 
    • Jeśli wniosek złożysz później, ZUS wypłaci świadczenie w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

    Szczegóły znajdziesz tutaj

Złóż wniosek w Santander internet

Zaloguj się
Wpisz swój login (NIK z umowy lub własny login, który ustawiasz samodzielnie w bankowości internetowej) i hasło. Po zalogowaniu kliknij w zakładkę eUrząd (menu górne obok przycisku Wyloguj).
Wypełnij wniosek
We wniosku podaj dane swoje oraz Twoich dzieci, które mają otrzymać świadczenie. Jeśli Cię o to poprosimy, złóż także niezbędne oświadczenia.
Czekaj na informację z ZUS
Po złożeniu wniosku otrzymasz e‑mail z urzędowym potwierdzeniem odbioru (UPO/UPP). W przypadku odmowy przyznania świadczenia ZUS wyda decyzję. Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na PUE ZUS.

Przydatne dokumenty

Regulamin składania wniosków o świadczenia społeczne w Santander internet
1 Lipiec 2022 r.
258.9 kB
PDF
pl_PL
Pobierz

 

  • Rozporządzenie Rady Ministów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz.U. z 2021 r. poz. 1092)

Pytania i odpowiedzi

Informator

  • Gdzie mogę złożyć wniosek?

    Wniosek możesz złożyć wyłącznie elektronicznie:

    • w naszej bankowości internetowej,
    • przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
    • w serwisie Emp@tia,
    • w bankowości internetowej wybranych banków w Polsce.

    Wniosku nie możesz złożyć w naszych oddziałach ani na infolinii. 

    Ważne: Jeśli złożysz wniosek za pomocą bankowości internetowej/portalu Emp@tia, to ZUS sprawdzi, czy masz profil na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czyli w systemie informatycznym, za pośrednictwem którego możesz załatwiać sprawy w ZUS przez internet – bez wychodzenia z domu. Jeśli nie - ZUS założy Ci taki profil. Potwierdzenie założenia profilu otrzymasz na adres e‑mail, który podasz we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS.

  • Czy wniosek składa jeden rodzic, czy oboje?

    Wniosek składa jeden rodzic. 

    Jeśli dziecko nie mieszka z obojgiem rodziców - wniosek składa ten rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem.

    Jeśli dzieckiem opiekuje się równocześnie oboje rodziców, to świadczenie otrzyma ten, kto pierwszy złoży wniosek.

    Gdy drugi rodzic złoży wniosek o świadczenie po innym rodzicu, ZUS ustali, kto sprawuje opiekę na dzieckiem.

  • Jak mogę poprawić wniosek o Dobry Start?

    Jeżeli po wysłaniu wniosku widzisz w nim błędy, możesz od razu ponownie złożyć wniosek w naszej bankowości internetowej. Nowy wniosek będzie miał wyższy numer niż ten poprzedni.

    Statusy wszystkich Twoich wniosków sprawdzisz:

    • w bankowości internetowej w zakładce eUrząd > Dobry Start > Złożone wnioski.
    • na portalu PUE ZUS. Znajdziesz tam całą korespondencję z ZUS w sprawie Twojego wniosku o świadczenie 300+ (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informację o przyznaniu świadczenia, decyzję odmawiającą przyznania świadczenia).
  • Jak mogę dodać załącznik do wysłanego wniosku?

    Zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS, wejdź w zakładkę Dobry Start > Szczegóły Twoich wniosków i wybierz Uzupełnij wniosek. 

    Na portalu PUE ZUS znajdziesz całą korespondencję z ZUS w sprawie Twojego wniosku o świadczenie 300+ (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informację o przyznaniu świadczenia, decyzję odmawiająca przyznania świadczenia).

  • Jak mogę zmienić numer konta, po wypełnieniu wniosku?

    Jeśli chcesz zmienić konto, na które będziesz otrzymywać środki z programu Dobry Start, skontaktuj się z ZUS.

  • Czy wymagane jest zaświadczenie o dochodach?

    Nie, zaświadczenie o dochodach nie jest potrzebne.

  • Kiedy mogę się spodziewać wypłaty świadczenia?

    Jeśli złożysz wniosek do końca sierpnia, pieniądze otrzymasz najpóźniej 30 września 2022 r. 

    Jeśli wniosek złożysz później, ZUS wypłaci świadczenie w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. 

  • W jaki sposób otrzymam potwierdzenie złożenia wniosku?

    Jeśli złożyłeś wniosek w bankowości internetowej albo przez portal Emp@tia, to urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku. Wiadomość zostanie wysłana z adresu noreply@zus.pl. 
    Informacja o tym, że złożyłeś wniosek, pojawi się na Twoim profilu na PUE ZUS w zakładce Ubezpieczony lub Świadczeniobiorca > Dobry Start > Szczegóły Twoich wniosków po przetworzeniu wniosku – może to trwać do 48 godzin.

    Jeśli złożyłeś wniosek przez PUE ZUS, znajdziesz go w zakładce Dokumenty i wiadomości > Dokumenty wysłane.

  • Gdzie uzyskam szczegółowe informacje dotyczące programu Dobry Start?

    Informacje dotyczące programu Dobry Start uzyskasz:

    • w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00-18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00
    • za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl,
    • we wszystkich placówkach ZUS
    • podczas e-wizyty w ZUS 
  • Gdzie znajdę informacje o wniosku złożonym przez bankowość internetową/portal Emp@tia?

    Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na PUE ZUS  (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje dot. świadczenia w kontekście dziecka, którego dotyczył wniosek) – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i przejdź do zakładki Ubezpieczony lub Świadczeniobiorca, a następnie wybierz Dobry Start > Szczegóły Twoich wniosków.

  • W jaki sposób otrzymam informację o przyznaniu świadczenia?

    Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS oraz otrzymasz e-mail na adres, który podasz we wniosku. Otrzymasz oddzielną informację o przyznaniu świadczenia na każde dziecko.

    Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną w Twojej sprawie. Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na PUE ZUS.

  • Moje dziecko pójdzie w tym roku do „zerówki” prowadzonej w szkole. Czy dostanie wyprawkę?

    Nie. Wsparcie z programu Dobry Start przysługuje wyłącznie dzieciom uczącym się w szkole. Program nie obejmuje dzieci uczęszczających do przedszkola oraz dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne w tzw. „zerówce” w przedszkolu lub w szkole.

  • Czy od świadczenia Dobry Start jest odprowadzany podatek?

    Nie. Świadczenie z programu Dobry Start jest zwolnione z podatku. Oznacza to, że otrzymasz je w pełnej wysokości.

  • Czy komornik może zabrać mi pieniądze, które dostanę z programu Dobry Start?

    Świadczenie z programu Dobry Start nie podlega egzekucji. Komornik nie może więc zająć tych środków.

  • Pobieram zasiłek z pomocy społecznej. Jestem bezrobotna bez prawa do zasiłku. Pracuje tylko mąż. Po otrzymaniu wyprawki dochód na osobę w naszej rodzinie wzrośnie. Czy stracimy zasiłek z pomocy społecznej?

    Świadczenia z programu Dobry Start nie wlicza się do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia. Wyprawka nie spowoduje zatem utraty zasiłku z pomocy społecznej.

Rozwińzobacz mniej

Wniosek Dobry Start w bankowości internetowej

  • Czy mogę złożyć wniosek o Dobry Start w banku Santander?

    Tak. Aby złożyć wniosek, musisz być pełnoletni i mieć aktywny dostęp do naszej bankowości internetowej.

    Potrzebne Ci będą dane do logowania do bankowości internetowej:

    • login (NIK z umowy lub własny login, który ustawisz samodzielnie w bankowości internetowej)
    • i hasło

    Dodatkowo, jeśli nie logujesz się na zaufanym urządzeniu, niezbędne będzie narzędzie do autoryzacji (smsKod, token lub Mobilna autoryzacja).

  • Chcę złożyć wniosek w Santander internet, ale nie jestem klientem banku.

    Aby złożyć wniosek, musisz mieć dostęp do bankowości internetowej. Oznacza to, że musisz być klientem naszego banku. Najszybciej będzie, jeśli założysz u nas konto osobiste.

    Uwaga! Jeśli zdecydujesz się otworzyć konto:

    • za pośrednictwem Wideo Doradcy,
    • za pomocą przelewu weryfikacyjnego,
    • poprzez identyfikację biometryczną (konto na zdjęcie),
    • zdalnie i zawrzesz umowę za pośrednictwem kuriera,

    po otwarciu konta udaj się do naszego oddziału, aby potwierdzić swoją tożsamość.

    Zrobione? Teraz możesz już zalogować się do bankowości internetowej i złożyć wniosek o świadczenie Dobry Start.

  • Jakie konto do wypłaty świadczeń mam wskazać we wniosku?

    Możesz wskazać dowolne konto bankowe prowadzone w złotówkach. Jeśli składasz wniosek w naszej bankowości internetowej, najwygodniej będzie Ci wskazać konto prowadzone przez nas. 

    Jeżeli wskażesz konto w innym banku, poprosimy Cię o dodatkową weryfikację za pomocą narzędzia do autoryzacji (smsKod, token, Mobilna autoryzacja).

  • Czy mogę pobrać kopię wypełnionego wniosku o Dobry Start?

    Kopię wniosku do wydruku możesz pobrać w bankowości internetowej, od razu po wypełnieniu wniosku.

    Uwaga! Jeśli wylogujesz się z bankowości internetowej pobranie kopii wniosku będzie niemożliwe.

    Gdy złożysz wniosek przez bank, to ZUS sprawdzi, czy masz profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
    Jeśli nie masz profilu na PUE ZUS, Zakład Ubezpieczeń Społecznych założy Ci taki profil na podstawie danych z wniosku.

    • Potwierdzenie założenia profilu otrzymasz na adres e‑mail, który podasz we wniosku.
    • Na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS.
    • Hasło otrzymasz w wiadomości SMS z adresu „ZUS”.

    ZUS założy Ci profil na PUE ZUS, żebyś miał dostęp do informacji o swoim wniosku oraz żeby ZUS mógł się z Tobą kontaktować.

  • Skąd mam wiedzieć, czy e-mail, który otrzymam z ZUS po złożeniu wniosku, nie jest fałszywy?

    Wiadomość e‑mail z ZUS, która zawiera UPO/UPP:

    • ma tytuł Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia będące Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru dla wniosku o ..... [numer wniosku].
    • otrzymasz ją z adresu: noreply@zus.pl.
  • Czym się różni Potwierdzenie wysłania wniosku od Urzędowego Potwierdzenia Odbioru/Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia (UPO/UPP)?

    Potwierdzenie wysłania wniosku udostępniamy Ci w bankowości internetowej po wypełnieniu wniosku o Dobry Start. Potwierdzenie jest dowodem, że przesłaliśmy wniosek do centralnego systemu ZUS.

    Status wniosku możesz sprawdzić w zakładce eUrząd > Dobry Start > Złożone wnioski.

    Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO/UPP) otrzymasz na adres e‑mail podany we wniosku.

  • Jakie dane zawiera potwierdzenie wysłania wniosku dostępne w bankowości internetowej?

    Potwierdzenie wysłania wniosku zawiera między innymi:

    • IDENTYFIKATOR WNIOSKU - zawiera unikalny numer wniosku
    • IMIĘ - dane osoby wnioskującej
    • NAZWISKO - dane osoby wnioskującej
    • PESEL - dane osoby wnioskującej
    • DATĘ ZŁOŻENIA WNIOSKU - data złożenia wniosku w systemie nadawcy
    • STATUS WNIOSKU - status pobrany z systemu ZUS
    • NAZWĘ NADAWCY WNIOSKU – zawiera informacje o instytucji: bank
  • Kiedy i skąd mogę pobrać potwierdzenie wysłania wniosku?

    Potwierdzenie wysłania wniosku możesz pobrać od razu po złożeniu wniosku w naszej bankowości internetowej. Status potwierdzenia będzie się zmieniać.

    Znajdziesz je w zakładce eUrząd > Dobry Start > Złożone wnioski.

  • Co zrobić, gdy mój wniosek ma status „Dostarczony”, a nie otrzymałem UPO/UPP z ZUS?

    Jeżeli w bankowości internetowej, wniosek ma status „Dostarczony”, a na Twój e‑mail nie została wysłana żadna wiadomość - skontaktuj się z ZUS.

  • Dlaczego bank nie informuje o rozpatrzeniu wniosku o Dobry Start?

    Nasza rola ogranicza się do weryfikacji Twojej tożsamości i udostępnianiu Ci wniosku w bankowości internetowej.

    Jeśli ZUS przyzna Ci świadczenie 300+, informację o tym otrzymasz na swój profil na PUE ZUS.

    Jeśli ZUS nie przyzna świadczenia, wyda decyzję. Decyzję otrzymasz na swój profil na PUE ZUS.

  • Jak bezpiecznie złożyć wniosek o Dobry Start?
    Podczas składania wniosku zachowaj ostrożność.
    • Złożenie wniosku o Dobry Start w naszej bankowości internetowej jest bezpłatne.
    • Aby wypełnić wniosek, nie musisz instalować w komputerze lub w telefonie żadnego dodatkowego oprogramowania ani aplikacji.
    • Po złożeniu wniosku otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia, które jest Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO/UPP). Wiadomość e‑mail otrzymasz z adresu noreply@zus.pl . UPO/UPP będzie przesyłane po wpłynięciu wniosku do systemu ZUS.
    • Jeśli otrzymasz podejrzaną korespondencję lub e‑mail w sprawie wniosku, w których ktoś prosi Cię o smsKod, kod z tokena lub Mobilną autoryzację, skontaktuj się z nami
    Nigdy nie poprosimy Cię o podanie jakichkolwiek danych przez e‑mail lub SMS.
     
    Zapoznaj się z zasadami bezpiecznego korzystania z Santander internet.
     
    Coś Cię zaniepokoiło? Skontaktuj się z nami: 1 9999 (opłata zgodna z taryfą danego operatora).
     
  • Jaka jest rola banku w procesie składania wniosku?

    Weryfikujemy Twoją tożsamość i umożliwiamy Ci złożenie wniosku w bankowości internetowej. Nie sprawdzamy poprawności merytorycznej danych, które podajesz we wniosku. Nie mamy też informacji o dalszej obsłudze Twojego wniosku. Tym zajmuje się już ZUS.

  • Które z moich danych są przetwarzane? Kto jest administratorem danych wprowadzanych we wniosku?

    Umożliwiamy Ci złożenie wniosku w bankowości internetowej. Automatycznie uzupełniamy wniosek Twoimi danymi z systemu bankowego:

    • imię,
    • nazwisko,
    • numer PESEL,
    • adres zamieszkania,
    • adres e‑mail
    • oraz numeru konta (jeśli wskażesz konto w naszym banku).

    Nie przekazujemy we wniosku danych kont, kredytów, lokat ani żadnych innych produktów.

    Administratorem Twoich danych osobowych jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych (z siedzibą w Warszawie przy ul. Szamockiej 3, 5). Informacje o przetwarzaniu danych osobowych są dostępne na stronie ZUS

  • Czy przy przyznawaniu świadczenia brane są pod uwagę dane z mojego konta?

    Nie, nie przekazujemy w ramach wniosku Dobry Start żadnych informacji o Twoich kontach, kartach, kredytach czy oszczędnościach.

    Pomagamy w wypełnieniu wniosku Dobry Start. Automatycznie uzupełniamy Twoje niektóre dane osobowe:

    • imię
    • nazwisko
    • PESEL
    • adres zamieszkania
    • adres e‑mail
    • oraz numer konta (jeśli wskażesz konto w naszym banku)
  • Na jakiej podstawie bank umożliwia przesyłanie wniosków 300+?

    Zawarliśmy porozumienie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych dotyczące składania wniosków w programie Dobry Start w bankowości internetowej.
    Możliwość składania wniosków poprzez serwisy bankowości internetowej banków krajowych przewidują przepisy ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Rozwińzobacz mniej

Potrzebujesz więcej informacji?

Wątpliwości i reklamacje

  • Zgłoś się do ZUS, jeżeli Twoje pytania dotyczą:
    • sposobu wypełniania wniosku,
    • obsługi złożonego wniosku po jego wysłaniu do ZUS,
    • wypłaty świadczenia.
  • Zgłoś się do nas, jeżeli Twoje pytania dotyczą:
    • bankowości internetowej,
    • etapu rejestracji i wysłania wniosku w bankowości internetowej.

Reklamacje rozpatrujemy zgodnie z Zasadami przyjmowania i rozpatrywania reklamacji.

Więcej o programie Dobry Start znajdziesz na stronie ZUS.

Bank Porad - bankuj lepiej

Dowiedz się, jak skuteczniej zarządzać swoimi finansami i korzystać z produktów bankowych