Bankowość elektroniczna jest wygodna i prosta w obsłudze,
ale wiąże się z pewnym ryzykiem

Sprawdź na co zwrócić uwagę, aby zadbać o bezpieczeństwo w bankowości internetowej i mobilnej

5 zasad bezpiecznego bankowania

Bankowanie online jest wygodne i proste w obsłudze,
ale wiąże się z pewnym ryzykiem

Poznaj 5 zasad bezpiecznego bankowania i stosuj je na co dzień.

 

 Zastanów się zanim klikniesz lub odpowiesz

  • Nie klikaj w linki i załączniki w wiadomościach e-mail lub SMS od nieznanych nadawców.
  • Uważnie czytaj SMS-y i powiadomienia, które od nas dostajesz.
  • Zanim potwierdzisz transakcję, sprawdź czy numer rachunku, kwota i dane odbiorcy są prawidłowe. Inaczej - przerwij natychmiast realizację transakcji.

 

 Chroń swoje hasła

  • Nigdy nie udostępniaj swojego loginu (NIK-u), hasła i PIN-u osobom trzecim.
  • Loguj się do bankowości internetowej zawsze ze strony santander.pl lub centrum24.pl.
  • Pobieraj aplikacje tylko z oficjalnych sklepów - Google Play lub App Store.

 

 Chroń swój sprzęt i swoje informacje

  • Stosuj silne hasła, używaj biometrii, Face ID i mobilnej autoryzacji.
  • Zainstaluj program antywirusowy, a urządzenia, na których się logujesz, dodaj do zaufanych.
  • Zabezpiecz sprzęty hasłem, biometrią lub PIN-em.

 

 Zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie

  • Gdy przesyłasz swoje dane np. e-mailem, zabezpiecz je hasłem, które wyślesz SMS-em.
  • Zmień ustawienia prywatności w mediach społecznościowych, treści publikuj tylko znajomym.
  • Kiedy się logujesz, tam gdzie to możliwe, włącz dodatkowe uwierzytelnianie np. SMS-em.

 Jeśli coś podejrzewasz - zgłoś to!

  • Jeśli coś Cię niepokoi - zadzwoń pod numer 1 9999.
  • Bądź na bieżąco – czytaj o najnowszych zagrożeniach w zakładce Komunikaty.

 

Jak dbamy o Twoje bezpieczeństwo

Jak dbamy o Twoje bezpieczeństwo

Zapewnienie bezpieczeństwa usług bankowości elektronicznej jest dla nas największym priorytetem. Dlatego stale doskonalimy nasze usługi, pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które nie tylko zwiększają poziom zabezpieczeń, ale również przyczyniają się do większego komfortu korzystania z Santander internet i Santander mobile. Dysponujemy nowoczesną i sprawdzoną infrastrukturą, doświadczeniem i wykwalifikowaną kadrą pracowników. W pozostałych zakładkach znajdziesz zbiór najważniejszych informacji z zakresu wdrożonych rozwiązań, jak i dodatkowych możliwości oferowanych przez Bank, które mogą podnieść poziom Twojego bezpieczeństwa.

Niezależnie od ochrony gwarantowanej przez Bank, bezpieczeństwo zgromadzonych na rachunku środków zależy również od Ciebie.

Rozwiązania, które stosujemy

  • Cykliczne audyty i testy bezpieczeństwa

    Regularnie przeprowadzamy audyty wewnętrzne, ale też korzystamy z usług firm wyspecjalizowanych w zakresie bezpieczeństwa. Dzięki temu stale monitorujemy udostępnione rozwiązania, doskonalimy procesy obsługi oraz aktualizujemy systemy transakcyjne i aplikację Santander mobile.

  • Powiadomienia o zmianach na Twoich rachunkach – Alerty24

    Alerty24 to wygodne, automatyczne powiadomienia o zmianach na Twoim koncie i karcie płatniczej np. informacje o obciążeniu rachunku, niepoprawnym logowaniu, rozliczeniu transakcji dokonanej kartą, czy terminie spłaty zadłużenia. Otrzymasz je przez SMS lub e-mail. Powiadomienia wysyłane są w formie SMS lub e-mail, gdy na rachunku wystąpią zdefiniowane przez Ciebie zdarzenia.

    Więcej informacji o Alertach24, w tym jak włączyć tę usługę, znajdziesz na stronie o alertach.

  • Blokada dostępu do usług Santander internet

    Dostęp do usług elektronicznych zostaje automatycznie zablokowany w momencie kilkukrotnego podania błędnych danych identyfikacyjnych. Aby odblokować dostęp, skontaktuj się z infolinią banku pod numerem 1 9999 (opłata zgodna z taryfą danego operatora).

  • Automatyczne wylogowanie w przypadku bezczynności

    Jeśli po zalogowaniu do Santander internet lub aplikacji Santander mobile nie będziesz z nich korzystać i zapomnisz się wylogować, to ze względów bezpieczeństwa automatycznie Cię wylogujemy.

  • Limity transakcji

    Limity transakcji to maksymalna suma pieniędzy, jaką możesz przelać jednego dnia na rachunki obce za pomocą usług Santander online. Limit ten nie obejmuje przelewów między rachunkami własnymi (tzn. prowadzonymi w Santander Bank Polska) i dyspozycji na lokatach w Santander Bank Polska.

    Możesz sprawdzić wysokość limitów, a niektóre z nich zmienić – dostosuj je do swoich potrzeb. Każda płatność wykraczająca poza zdefiniowany limit będzie przez nas automatycznie odrzucana.

    Jeśli chcesz sprawdzić lub zmienić ustawienia limitów, wejdź do Santander internet i wybierz z górnego menu zakładkę Ustawienia.

  • Szyfrowanie

    Każde Twoje połączenie z bankiem jest szyfrowane. Dotyczy to zarówno transmisji danych, jak i ich archiwizacji. Szyfrowaną stronę rozpoznasz po kilku oznaczeniach m.in.:

    • adres wyświetlany przez przeglądarkę rozpoczyna się od https://, a nie od http://,
    • po kliknięciu w kłódkę przy adresie strony możesz sprawdzić szczegóły certyfikatu oraz nazwę instytucji, dla której został wydany.

    Stosujemy najbardziej sprawdzone i najsilniejsze szyfrowanie algorytmem SSL Extended Validation (SSL EV) o długości klucza 256 bitów z zastosowaniem certyfikatu: Certum Trusted Network CA > Certum Extended Validation CA SHA2 uwierzytelnionego przez firmę Certum. Certyfikat ten gwarantuje w pełni bezpieczne szyfrowanie danych, zabezpiecza je przed zmianami dokonywanymi z zewnątrz oraz uwierzytelnia urządzenia komunikujące się ze sobą. Dzięki temu możesz mieć pewność, że nawiązałeś bezpieczne połączenie z serwerem banku.

     

Przedstawiliśmy tylko kilka wybranych metod, które stosujemy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa. Wprowadziliśmy wiele innych rozwiązań, o których z uwagi na swój poufny charakter nie mówimy. Pamiętaj, że niezależnie od ochrony, którą Ci zapewniamy, bezpieczeństwo pieniędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych zależy również od Ciebie.

Dlatego zachęcamy Cię do wnikliwego przeczytania stron o:

Regularnie odwiedzaj też zakładkę komunikaty, tam znajdziesz najświeższe informacje o aktualnych zagrożeniach. Wiedza na temat metod, jakie stosują przestępcy może Cię ustrzec przed utratą pieniędzy.

Jeśli działanie usług bankowości internetowej i mobilnej wzbudziło Twoje wątpliwości – przerwij czynność i natychmiast skontaktuj się z nami.

Bankowość internetowa

  • Zwróć uwagę na adres strony, na której wprowadzasz poufne dane

    Aby zalogować się do Santander internet, wejdź na stronę www.santander.pl 
    i w prawym górnym rogu wybierz czerwony przycisk Zaloguj się
    Możesz także wpisać adres www.centrum24.pl w pasku adresowym przeglądarki.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo swoich haseł i danych do logowania

    Nigdy nie udostępniaj haseł i danych do logowania do bankowości elektronicznej przez telefon, e-mail czy też media społecznościowe. Są to poufne dane, które powinny być znane tylko Tobie.

  • Pamiętaj o dwuskładnikowym uwierzytelnianiu!

    Uwierzytelnianie dwuskładnikowe to funkcja zabezpieczeń, która pomaga chronić konto w banku. Logowanie przy użyciu loginu i hasła potwierdzisz narzędziem autoryzacyjnym np. smsKodem. W Santander internet dodatkowym zabezpieczeniem może być również wybór grafiki, która będzie widoczna przy logowaniu. Brak grafiki powinien być dla Ciebie sygnałem że nie znajdujesz się na stronie Santander Bank Polska S.A.

  • Uważnie korzystaj z publicznych sieci wi-fi

    Wszechobecne darmowe sieci wi-fi to dla wielu osób duże udogodnienie zwłaszcza podczas podróży. Korzystanie z takich sieci to jednak prosta droga do kradzieży pieniędzy z konta. Przestrzegaj zatem kilku zasad, jeśli już musisz skorzystać z takiego połączenia:

    1. unikaj sieci wi-fi niechronionych hasłem
    2. korzystaj z programu antywirusowego
    3. stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie
    4. wyłącz automatyczne łączenie się z sieciami bezprzewodowymi

     

  • Ustaw silne hasło do logowania

    Pierwszą barierą, którą można postawić przestępcom, jest hasło do logowania. Zastosuj poniższe wskazówki i stwórz silne hasło, które zabezpieczy Cię przed utratą pieniędzy.

    1. Ważna jest długość hasła - tutaj zasada jest prosta – im dłuższe, tym lepsze. Każdy kolejny znak to zwiększenie liczby kombinacji niezbędnych do jego złamania, a więc podniesienie poziomu bezpieczeństwa
    2. Znaki w haśle – przy ustalaniu hasła możesz skorzystać z czterech najważniejszych kategorii znaków. Są to: duże litery, małe litery, cyfry, znaki specjalne dostępne na standardowej klawiaturze. Znaki z każdej z tych kategorii powinny się znaleźć w haśle - znacznie zwiększa to stopnień skomplikowania hasła, a co za tym idzie - jego siłę i bezpieczeństwo
    3. Tworzenie hasła - podstawową zasadą tworzenia silnego hasła jest to, aby było trudne do odgadnięcia dla innych. Dlatego najlepiej użyj kombinacji znaków, którą Ty łatwo zapamiętasz, a dla osób postronnych, na podstawie wiedzy o Tobie, będzie ona trudna do odgadnięcia. Jeśli jednak obawiasz się, że możesz zapomnieć tak specyficzny ciąg znaków, warto wtedy, zamiast klasycznego hasła wykorzystać wyrażenie hasłowe (passphrase). Jest to przypadkowy zbiór różnych wyrazów, np. zeszyt-pomidor-dywan-komar, łatwy do zapamiętania, a trudny do złamania dla przestępcy. Do takiego ciągu znaków dodaj cyfry i znaki specjalne, które dodatkowo utrudnią działania przestępcom.
       

     

  • Sprawdź certyfikat strony banku

    Certyfikat strony www to potwierdzenie, że łączysz się ze stroną bankowości elektronicznej Santander Bank Polska S.A. Szczegóły certyfikatu sprawdzisz po kliknięciu w znak kłódki > Połączenie jest bezpieczne > Certyfikat jest ważny. Zwróć uwagę na wystawcę (wystawiony dla)oraz datę ważności certyfikatu.
     

  • Zawsze pamiętaj o wylogowaniu się z witryn chronionych hasłem, aby zapobiec nieautoryzowanemu dostępowi

    Samo zamknięcie okna przeglądarki może w rzeczywistości nie zakończyć Twojej sesji.

Bankowość mobilna

Zanim się zalogujesz

Aplikację Santander mobile pobierz z oficjalnego źródła:

Dla telefonów z Androidem

Dla iPhone'ów

W sklepie zwróć uwagę na:

  • dostawcę aplikacji: Santander Bank Polska S.A.

  • liczbę pobrań:
    więcej niż 1 mln

  • opinie użytkowników

Zarejestruj telefon, czyli dodaj go do listy zaufanych urządzeń

Są trzy sytuacje, kiedy musisz przejść ten proces, aby korzystać z aplikacji na swoim telefonie:

  • jesteś nowym użytkownikiem Santander mobile i pierwszy raz pobierasz aplikację,
  • usuwasz aplikację i instalujesz ją ponownie,
  • zmieniasz telefon na nowy.

W przypadku kradzieży lub zgubienia telefonu, usuń go z listy urządzeń zaufanych. W ten sposób będziemy mogli dezaktywować aplikację i od tego momentu nie będzie można się do niej zalogować i wykonywać transakcji.

Wzmocnij swoje bezpieczeństwo

  • Korzystaj z Alertów24

    Usługa Alerty24 sprawi, że będziesz na bieżąco. Możesz np. otrzymywać powiadomienia o wpływach na konto, próbach logowania czy innych zdarzeniach dotyczących konta i karty.

  • Zarządzaj limitami

    Nie przywiązuj się do wartości domyślnych i ustaw limity, które będą dla Ciebie odpowiednie.

Co jeszcze możesz zrobić

  • Regularnie aktualizuj oprogramowanie urządzenia mobilnego

      

  • Używaj zabezpieczenia blokady ekranu tj. pin, odcisk palca lub rozpoznawanie twarzy

      

  • Usuń wszystkie informacje, zanim urządzenie zmieni właściciela

    Przywróć telefon do ustawień fabrycznych, aby trwale usunąć całą zawartość i ustawienia zapisane na urządzeniu.

  • Unikaj przechowywania poufnych informacji

    Urządzenia mobilne są narażone na zgubienie lub kradzież. Dlatego nie przechowuj na telefonie poufnych informacji, np.: loginu i hasła do bankowości.  

Pamiętaj o 5 zasadach bezpieczeństwa i korzystaj z nich na co dzień

Karty i bankomaty

Korzystaj bezpiecznie z karty

 

  • Zapamiętaj PIN i zachowaj go dla siebie.
  • Zarządzaj limitami, ustaw takie, które odpowiadają Twoim potrzebom. Możesz ustalić dzienny limit kwotowy oraz liczbę transakcji. Limity zmieniaj tak często, jak tego potrzebujesz.  
  • Chroń dane kart, nie podawaj ich bezpośrednio w sklepie online, a jedynie na stronie płatności, którą obsługujemy. Aby zapłacić za zakupy online musisz wpisać: numer i datę ważności karty oraz kod CVC2/CVV2 (trzycyfrowy kod umieszczony na odwrocie karty).
  • Trzymaj kartę w zasięgu wzroku, kiedy płacisz w sklepie stacjonarnym. Sprawdzaj kwotę, zanim ją potwierdzisz.
  • Regularnie sprawdzaj stan swojego konta i historię transakcji. Kiedy zgubisz kartę, ktoś Ci ją ukradnie lub zauważysz podejrzane transakcje – zastrzeż ją w Santander internet/mobile lub pod numerem 1 9999.

Dodatkowa ochrona

 

  • 3D-Secure
    To bezpłatna metoda weryfikacji Twojej tożsamości gdy płacisz kartą w internecie. Dzięki 3D-Secure Twoje płatności online mają dodatkową ochronę. Dowiedz się więcej
  • Chargeback
    Jest to usługa, dzięki której możesz otrzymać zwrot pieniędzy za towar lub usługę, jeśli sprzedawca nie wywiązał się z umowy, bądź otrzymany towar jest niezgodny z opisem. Dowiedz się więcej

Gdy korzystasz z bankomatu

 

  • Zadbaj o dyskrecję i upewnij się, że nikt Cię nie obserwuje.
  • Sprawdź, czy bankomat nie ma ruchomych elementów lub śladu kleju. 
  • Chroń PIN, możesz zasłonić ręką klawiaturę, jeśli zauważysz, że bankomat nie ma specjalnej osłony. 
  • Jeśli coś Cię niepokoi – zadzwoń na infolinię. Numer znajdziesz na bankomacie, z którego akurat korzystasz.