Najczęściej wyszukiwane:

Bankowość elektroniczna jest wygodna i prosta w obsłudze, ale wiąże się z pewnym ryzykiem.

Sprawdź na co zwrócić uwagę, aby zadbać o bezpieczeństwo w bankowości internetowej i mobilnej.

  • Żelazne zasady

  • Bankowość internetowa

  • Bankowość mobilna

  • Jak dbamy o Twoje bezpieczeństwo?

Żelazne zasady

Żelazne zasady bezpieczeństwa

XIV ŻELAZNYCH ZASAD KORZYSTANIA Z USŁUG BANKOWOŚCI MOBILNEJ I INTERNETOWEJ
 

  1. Zwracaj uwagę na wygląd usług, komunikaty i powiadomienia w trakcie logowania i podczas korzystania z usług. Pamiętaj, że przestępcy podszywając się pod bank starają się wiarygodnie odwzorować serwis transakcyjny. Jeśli jakikolwiek element strony, czy też sposób jej działania będzie budzić Twoje zastrzeżenia – przerwij korzystanie z usług oraz skontaktuj się z nami.
  2. Pamiętaj, że smsKod lub wezwanie z tokena służą wyłącznie do potwierdzenia realizacji dyspozycji! Bank nie prosi o jego podanie w innych sytuacjach. Jeśli zauważysz dodatkowe pola do podania haseł jednorazowych lub jakiekolwiek inne nieprawidłowości – nie podejmuj kolejnych prób, natychmiast skontaktuj się z nami.
  3. Nie instaluj i nie aktualizuj oprogramowania z innych źródeł niż sklepy z aplikacjami i oficjalne strony producenta, aby uniknąć przejęcia. Twojego urządzenia przez przestępców. Pamiętaj, że bank nigdy nie prosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania dla zwiększenia bezpieczeństwa bankowości internetowej i mobilnej. Przed pobraniem aplikacji, sprawdzaj do jakich danych aplikacja będzie miała dostęp (nie nadawaj praw administratora i chroń swoje dane w tym informacje o swoich kartach bankowych).
  4. Sprawdzaj zgodność numeru rachunku odbiorcy przed potwierdzeniem transakcji (smsKodem, tokenem). Zweryfikuj, czy nie uległ on podmianie.
  5. Zwracaj uwagę na numer rachunku, kwotę i dane odbiorcy podane w treści smsKodu potwierdzającego daną płatność. W przypadku, gdy będą one niezgodne, przerwij realizację transakcji.
  6. Nie otwieraj wiadomości e-mail pochodzących od nieznanych adresatów, jak i przesyłanych w treści linków oraz załączników. Pamiętaj, że wystarczy jedno nieprzemyślane kliknięcie, by zainfekować Twoje urządzenie złośliwym oprogramowaniem.
  7. Loguj się do Santander internet przez stronę santander.pl. Do logowania nigdy nie używaj linka otrzymanego w wiadomości e-mail. Nie wchodź też na stronę logowania wyszukaną za pomocą wyszukiwarki.
  8. Sprawdzaj, czy na pasku adresu bankowości internetowej znajduje się kłódka. Jest to gwarancja, że Twoje połączenie jest szyfrowane. Dodatkowo zwróć uwagę, czy certyfikat został wystawiony dla adresu www.centrum24.pl.
  9. Dbaj o to, aby oprogramowanie na Twoim urządzeniu, było aktualne i legalne. Zwróć szczególną uwagę na system operacyjny, program antywirusowy oraz przeglądarkę. Miej świadomość, że przestępcy często wyszukują luki w oprogramowaniu. Dzięki temu utrudnisz im działanie!
  10. Korzystaj z bezpiecznej sieci internetowej. Nie loguj się z nieznanej, ogólnodostępnej, niezabezpieczonej sieci (zarówno prywatnej, jak i publicznej). Jeśli korzystasz z wi-fi, zabezpiecz ją hasłem.
  11. Chroń swoje dane do logowania (NIK, hasło). Nigdy nie udostępniaj danych do logowania nikomu i nigdzie (np. przez telefon, e-mail, media społecznościowe). Dzięki temu nie dopuścisz do ich przejęcia przez nieuprawnione osoby.
  12. Pamiętaj, aby wyłączyć „Bluetooth”, jeśli aktualnie z niego nie korzystasz. W ten sposób uchronisz się przed ewentualną utratą danych z urządzenia mobilnego.
  13. Nie udostępniaj urządzeń, z których korzystasz osobom postronnym. Zawsze stosuj hasło do blokowania sprzętu.
  14. Regularnie poszerzaj swoją wiedzę na temat istniejących zagrożeń – czytaj aktualne ostrzeżenia zamieszczone na naszej stronie oraz komunikaty ze strony Związku Banków Polskich. Dzięki temu będziesz miał świadomość jakie obecnie metody są stosowane przez przestępców i będziesz mógł ustrzec się od kłopotów. Pamiętaj, że bezpieczeństwo zgromadzonych na rachunkach środków zależy również od Ciebie! Zapoznaj się ze stroną poświęconą: Jeśli działanie usług bankowości elektronicznej wzbudziło Twoje wątpliwości – przerwij czynność i natychmiast skontaktuj się z nami.

Bankowość internetowa

  • Zwracaj uwagę na adres strony na której wprowadzasz poufne dane

    Aby zalogować się do Santander internet, wejdź na stronę santander.pl 
    i w prawym górnym rogu wybierz czerwony przycisk Zaloguj się
    Możesz także wpisać adres www.centrum24.pl w linii adresowej przeglądarki.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo swoich haseł i danych do logowania

    Nigdy nie udostępniaj haseł i danych do logowania do bankowości elektronicznej przez telefon, e-mail czy też media społecznościowe. Są to poufne dane, które powinny być znane tylko Tobie.

  • Pomyśl o dodatkowym zabezpieczeniu, jakim jest dwuskładnikowe uwierzytelnianie

    Uwierzytelnianie dwuskładnikowe to funkcja zabezpieczeń, która pomaga chronić konto w banku. Do podstawowego logowania NIKiem i hasłem (PIN) możesz dołączyć potwierdzenie narzędziem autoryzacji np. smsKodem. W Santander internet dodatkowym zabezpieczeniem może być również wybór grafiki, która będzie widoczna przy logowaniu. Brak grafiki powinien być dla Ciebie sygnałem że nie znajdujesz się na stronie Santander Bank Polska S.A.

  • Korzystanie z publicznych sieci wi-fi

    Wszechobecne darmowe sieci wi-fi to dla wielu osób duże udogodnienie zwłaszcza podczas podróży. Korzystanie z takich sieci to jednak prosta droga do kradzieży pieniędzy z konta. Przestrzegaj zatem kilku zasad, jeśli już musisz skorzystać z takiego połączenia:

    1. unikaj sieci wi-fi niechronionych hasłem
    2. korzystaj z programu antywirusowego
    3. stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie
    4. wyłącz automatyczne łączenie się z sieciami bezprzewodowymi

     

  • Ustaw silne hasło do logowania

    Pierwszą barierą, którą można postawić przestępcom, jest hasło do logowania. Twórzmy zatem silne hasła, które odpowiednio zabezpieczą nas przez utratą środków. A więc jak je przygotować?

    1. ważna jest długość hasła - tutaj zasada jest prosta – im dłuższe, tym lepsze. Każdy kolejny znak to zwiększenie liczby kombinacji niezbędnych do jego złamania, a więc podniesienie poziomu bezpieczeństwa
    2. znaki w haśle – przy ustalaniu hasła możemy skorzystać z czterech najważniejszych kategorii znaków. Są to: duże litery, małe litery, cyfry, znaki specjalne dostępne na standardowej klawiaturze. Znaki z każdej z tych kategorii powinny się znaleźć w haśle - znacznie zwiększa to stopnień skomplikowania hasła, a co za tym idzie - jego siłę i bezpieczeństwo
    3. tworzenie hasła - podstawową zasadą tworzenia silnego hasła jest to, aby było ono niezrozumiałą dla innych kombinacją znaków, niemożliwą do odgadnięcia dla innych na podstawie ich wiedzy o nas. Jeśli jednak obawiamy się, że możemy zapomnieć tak specyficzny ciąg znaków, warto wtedy, zamiast klasycznego hasła wykorzystać wyrażenie hasłowe (passphrase). Jest to przypadkowy zbiór różnych wyrazów, np. zeszyt pomidor dywan komar
  • Sprawdź certyfikat strony banku

    Certyfikat strony www to potwierdzenie, że faktycznie połączyłeś się ze stroną bankowości elektronicznej Santander Bank Polska S.A. Szczegóły certyfikatu sprawdzisz klikając w znak kłódki i wybierając opcję wyświetl certyfikat.
    Dla przeglądarki Chrome:

  • Zawsze pamiętaj o wylogowaniu się z witryn chronionych hasłem, aby zapobiec nieautoryzowanemu dostępowi

    Samo zamknięcie okna przeglądarki może w rzeczywistości nie zakończyć Twojej sesji.

  • Regularnie aktualizuj oprogramowanie antywirusowe, aby chronić komputer przed nowymi wirusami
     

Bankowość mobilna

  • Regularnie aktualizuj oprogramowanie urządzenia mobilnego

      

  • Używaj zabezpieczenia blokady ekranu

      

  • Nie pobieraj i nie instaluj oprogramowania z nieznanych źródeł takich jak innych niż oficjalne sklepy z aplikacjami

      

  • Nie uruchamiaj linków zamieszczonych w przesłanych wiadomościach SMS lub e-mail, jeśli nie masz pewności, że pochodzą z bezpiecznego i zaufanego źródła

      

  • Usuń wszystkie informacje przechowywane na urządzeniu, zanim urządzenie zmieni właściciela

    Użyj twardego resetowania do ustawień fabrycznych, aby trwale usunąć całą zawartość i ustawienia zapisane na urządzeniu.

  • Wyłącz funkcje, które nie są aktywnie używane, takie jak Bluetooth, wi-fi

    Ustaw urządzenia na niewykrywalne, gdy włączona jest funkcja Bluetooth.

  • Korzystaj rozważnie z sieci bezprzewodowych

    Pamiętaj, że niezabezpieczona lub publiczna sieć wi-fi może być źródłem wycieku poufnych danych. Kiedy korzystasz z sieci w miejscach publicznych, pamiętaj o wyłączeniu funkcji synchronizacji. Przy przeglądaniu stron stosuj te same zasady, które stosujesz na zwykłym komputerze. Sprawdź, czy połączenie, przez które przesyłasz swoje prywatne dane jest szyfrowane. Na standardowej przeglądarce świadczy o tym ikona kłódki przy adresie internetowym. Uważaj na wyskakujące okienka, które proszą o zainstalowanie aplikacji. Ogranicz używanie publicznych sieci wi-fi do minimum.

  • Unikaj przechowywania poufnych informacji

    Urządzenia mobilne mają wysokie prawdopodobieństwo zgubienia lub kradzieży, więc nie należy ich używać do przechowywania poufnych informacji (np. Haseł, numerów kont bankowych itp.).

Jak dbamy o Twoje bezpieczeństwo?

Jak Bank dba o Twoje bezpieczeństwo?

Zapewnienie bezpieczeństwa usług bankowości elektronicznej jest dla nas największym priorytetem. Dlatego stale doskonalimy nasze usługi, pracujemy nad nowym rozwiązaniami, które nie tylko zwiększają poziom zabezpieczeń, ale również przyczyniają się do większego komfortu korzystania z Santander internet i Santander mobile. Dysponujemy nowoczesną i sprawdzoną infrastrukturą, doświadczeniem i wykwalifikowaną kadrą pracowników. W pozostałych zakładkach znajdziesz zbiór najważniejszych informacji z zakresu wdrożonych rozwiązań, jak i dodatkowych możliwości oferowanych przez Bank, które mogą podnieść poziom Twojego bezpieczeństwa.

Niemniej jednak, niezależnie od ochrony gwarantowanej przez Bank, bezpieczeństwo zgromadzonych na rachunku środków zależy również od Ciebie.

Rozwiązania stosowane przez bank

  • Cykliczne audyty i testy bezpieczeństwa

    Bank wdraża rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo systemów oraz podlega systematycznym audytom zarówno wewnętrznym, jak i prowadzonym przez wyspecjalizowane firmy zewnętrzne. Dzięki temu stale monitorowane są udostępnione rozwiązania, doskonalone procesy obsługi oraz aktualizowane systemy transakcyjne i aplikacja Santander mobile.

  • Powiadomienia o zmianach na Twoich rachunkach – Alerty24

    Alerty24 to wygodne, automatyczne powiadomienia o zmianach na Twoim koncie i karcie kredytowej np. informacje o obciążeniu rachunku, niepoprawnym logowaniu, rozliczeniu transakcji dokonanej kartą, czy terminie spłaty zadłużenia. Otrzymasz je przez SMS lub e-mail. Powiadomienia wysyłane są w formie sms lub e-mail, gdy na rachunku wystąpią zdefiniowane przez Ciebie zdarzenia.

    Więcej informacji o Alertach24, w tym jak włączyć tę usługę, znajdziesz TU.

  • Blokada dostępu do usług Santander internet

    Dostęp do usług elektronicznych zostaje automatycznie zablokowany w momencie kilkukrotnego podania błędnych danych identyfikacyjnych. Aby odblokować dostęp, należy skontaktować się z infolinią banku pod numerem 1 9999 (opłata zgodna z taryfą danego operatora).

  • Automatyczne wylogowanie w przypadku bezczynności

    Jeśli po zalogowaniu do Santander internet lub aplikacji Santander mobile nie będziesz z nich korzystał i zapomnisz się wylogować, to ze względów bezpieczeństwa automatycznie Ciebie wylogujemy.

  • Limity transakcji

    Limity transakcji to maksymalna suma pieniędzy, jaką będziesz mógł przelać jednego dnia na rachunki obce za pomocą usług bankowości elektronicznej Santander online. Limit ten nie obejmuje przelewów między rachunkami własnymi (tzn. prowadzonymi w Santander Bank Polska) i dyspozycji na lokatach w Santander Bank Polska

    Umożliwiamy Tobie sprawdzenie wysokości zdefiniowanych limitów oraz zmianę wysokości niektórych limitów, tak abyś dostosował je do swoich indywidualnych potrzeb. Każda płatność wykraczająca poza zdefiniowany limit będzie przez nas automatycznie odrzucana.

    Aby sprawdzić lub zmienić ustawienia limitów, wejdź do Santander internet i wybierz z górnego menu zakładkę Ustawienia.

  • Szyfrowanie

    Każde Twoje połączenie z Bankiem jest szyfrowane. Dotyczy to zarówno transmisji danych, jak i ich archiwizacji. Szyfrowaną stronę rozpoznasz po kilku oznaczeniach m.in.:

    1. adres wyświetlany przez przeglądarkę rozpoczyna się od https://, a nie od http://,
    2. dla zweryfikowanej strony pasek adresu podświetlany jest na zielono,
    3. na pasku adresu określona jest nazwa instytucji, dla której certyfikat został wydany. Więcej o certyfikacie znajdziesz TU

    Santander Bank Polska stosuje najbardziej sprawdzone i najsilniejsze szyfrowanie algorytmem SSL Extended Validation (SSL EV) o długości klucza 256 bitów z zastosowaniem certyfikatu uwierzytelnionego przez firmę Entrust Certification Authority. Certyfikat ten gwarantuje w pełni bezpieczne szyfrowanie danych, zabezpiecza je przed zmianami dokonywanymi z zewnątrz oraz uwierzytelnia urządzenia komunikujące się ze sobą. Dzięki temu możesz mieć pewność, że nawiązałeś bezpieczne połączenie z serwerem Banku.

Przedstawiliśmy tylko kilka wybranych metod, które stosujemy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa. Wprowadziliśmy wiele innych rozwiązań, które z uwagi na swój poufny charakter nie mogły zostać opublikowane. Pamiętaj, że niezależnie od ochrony, którą zapewnia Bank, bezpieczeństwo pieniędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych zależy również od Ciebie.

Dlatego zachęcamy Cię do wnikliwego przeczytania stron o:

Pamiętaj, aby regularnie poszerzać swoją wiedzę na temat istniejących zagrożeń, które zamieszczamy na stronie. Dzięki temu będziesz miał świadomość, jakie obecnie metody są stosowane przez przestępców i będziesz mógł ustrzec się przed kłopotami.

Jeśli działanie usług bankowości internetowej i mobilnej wzbudziło Twoje wątpliwości – przerwij czynność i natychmiast skontaktuj się z nami.