Przerwa 19/20 kwietnia Rozwijamy naszą bankowość, dlatego potrzebujemy przerwy. Do 7:00 bankowość internetowa i aplikacja mobilna będą niedostępne. Możesz płacić kartą i korzystać z bankomatów. Przepraszamy za utrudnienia!

Phishing

Co to jest

Phishing  to przebiegła  metoda, która polega na wysyłaniu fałszywych e-maili lub SMS-ów. Przestępcy podszywają się pod jakąś osobę lub firmę i rozsyłają wiadomości z linkiem lub załącznikiem. Link zazwyczaj prowadzi do nieprawdziwej strony szybkich płatności lub strony logowania do bankowości elektronicznej. Natomiast otwarcie załącznika skutkuje zainfekowaniem urządzenia. Celem ataku jest wyłudzenie danych  takich jak np. pesel, nr dowodu, adres, login hasło do bankowości, numery kart płatniczych.

Jak rozpoznać

Oszuści często zmieniają swoją taktykę, ale są pewne oznaki, które pomogą Ci rozpoznać e-mail lub wiadomość tekstową służącą do phishingu. 

E-maile i SMS-y wyłudzające informacje mogą wyglądać, jakby pochodziły od firmy, którą znasz lub której ufasz. Na pierwszy rzut oka mogą wyglądać znajomo, ponieważ przestępcy chcą uśpić Twoją czujność. Fałszywe wiadomości często opowiadają historię, która ma skłonić Cię do kliknięcia w link lub otwarcia załącznika.

Najczęściej wykorzystywane scenariusze, które powinny wzbudzić Twoją czujność:

  • na Twoim rachunku jest podejrzana aktywność lub próby logowania,
  • wystąpił problem z Twoim kontem lub informacjami o płatności,
  • musisz potwierdzić niektóre dane osobowe,
  • masz nieopłaconą fakturę,
  • musisz dopłacić do przesyłki,
  • masz do odebrania kupon na darmowe rzeczy.

Przykład fałszywego e-maila:

Jak unikać zagrożenia

Nie ma lepszego sposobu na rozpoznanie, usuwanie i zapobieganie zagrożeniom typu phishing, jak zachowanie ostrożności oraz używanie antywirusa w swoim komputerze.

  • Zanim klikniesz w link lub otworzysz załącznik w wiadomości, sprawdź od kogo jest ta wiadomość i jaka jest treść.
  • Zwróć uwagę na adres nadawcy. Zazwyczaj e-maile phishingowe wysyłane są z adresów, które nie mają nic wspólnego np. z firmą, pod którą się podszywają Przyjrzyj się treści – fałszywe  e-maile często  zawierają błędy ortograficzne, nieprawidłową składnię itp.
  • Dokładnie czytaj wiadomości, jakie przychodzą z banku, zwłaszcza jeżeli masz wpisać smsKod. Upewnij się, że potwierdzasz dokładnie taką operację, jaką masz zamiar wykonać.
  • W przypadku podejrzanych wiadomości nie otwieraj załączników i linków.
  • Jeśli cokolwiek Cię zaniepokoi podczas procesu logowania lub podczas korzystania z bankowości elektronicznej przerwij rozpoczęty proces, skontaktuj się z nami (1 9999) oraz przeskanuj swój komputer.