Na rynku pojawia się wiele ofert pracy dodatkowej, które obiecują wynagrodzenie przy niewielkim zaangażowaniu. Nie wymagają od Ciebie ani czasu, ani wiedzy, ani kwalifikacji.
Pokusa jest duża – obietnica szybkiego i łatwego zarobku. Ale czy na pewno? Zobacz przykład.
Gdzie trafisz na takie oferty?
Wszędzie!I Ty możesz trafić na taką „okazję”, np. dodatkową pracę zdalną. Ofertę możesz otrzymać przez komunikator internetowy, w aplikacji na telefonie lub mailem. Może też pojawić się jako reklama w internecie, która do złudzenia przypominać legalne oferty pracy.
Jak wygląda oferta
i rekrutacja?Przestępcy mogą wykorzystywać logo znanych firm i podpisy rzekomych rekruterów. W trakcie „rekrutacji” możesz otrzymać maile, które mogą być napisane poprawną polszczyzną, z użyciem zwrotów grzecznościowych i słownictwa zbliżonego do tego z ogłoszeń HR. Mogą wysłać Ci link do strony pracodawcy, która ma być tylko przykrywką, dzięki której będziesz mieć złudzenie, że wykonujesz jakąś pracę.
Na czym polega praca?
Będzie to praca zdalna, „bez wychodzenia z domu”, prosta, tylko 2-3h dziennie bez dodatkowych wymagań, oprócz ukończonych 18 lat i dostępu do Internetu. Jedyne co musisz robić to polubić dany produkt na stronie internetowej i przesyłać dalej screeny do swojego opiekuna lub polecać produkty w internecie i pisać komentarze na stronie lub pod aukcjami internetowymi.
Co powinno wzbudzić szczególny niepokój?
Może się okazać, że przed rozpoczęciem pracy masz jeszcze:
- zrobić tzw. przelew aktywacyjny, bo wymagana jest wpłata niedużej kwoty w PLN lub innej walucie na obcy rachunek bankowy,
- podać swoje dane osobowe,
- przesłać kopię dokumentu tożsamości,
- podać numer karty płatniczej.
Uwaga!
W ten sposób nieświadomie przekazujesz swoje dane osobowe, numer karty czy numer konta bankowego oszustom!
Chroń swoje dane i pieniądze!
Za pracę masz otrzymać wynagrodzenie w formie przelewów na swoje konto. Oszuści mogą poprosić też o przekazywanie pieniędzy do innych osób na wskazane rachunki bankowe z określonym tytułem.
Mogą prosić o wpłatę depozytów lub zachęcać do inwestowania. Oferują szybki zysk i proponują wykorzystanie platformy inwestycyjnej lub aplikacji. W większości przypadków prowadzi to do utraty pieniędzy przez inwestorów.
Pamiętaj!
Za to, co dzieje się na rachunku bankowym, odpowiedzialność ponosi jego właściciel.
Udostępnienie rachunku bankowego oszustom pod pretekstem wypłat, rozliczeń czy weryfikacji konta, niejednokrotnie prowadzi nie tylko do utraty pieniędzy.
Jeżeli udostępniasz swój rachunek lub podajesz dane do logowania osobom trzecim, możesz uwikłać się w proceder przestępczy. Może to doprowadzić do utraty pieniędzy, zaciągnięcia nowych zobowiązań na Twoje dane, a nawet wiązać się z odpowiedzialnością karną.
Rachunek bankowy jest umową między bankiem a jego posiadaczem, która nie może być przedmiotem użyczenia innym osobom - jest to niedopuszczalne w świetle prawa.
Dodatkowo jako klient banku masz nie tylko prawa, ale również obowiązki związane z zachowaniem bezpieczeństwa w trakcie korzystania z usług bankowych. Pamiętaj, że odpowiadasz za udostępnianie danych do logowania lub urządzeń osobom nieuprawnionym.
Zachowaj czujność!
- Nie zakładaj rachunków na prośbę obcych osób.
- Nie przekazuj rachunku wraz z danymi do logowania osobom trzecim.
- Nie przekazuj swoich danych osobowych, kopii dokumentu tożsamości lub danych karty płatniczej.
- Nie przyjmuj pieniędzy od obcych osób, jeżeli nie masz oficjalnych dokumentów, które potwierdzają z jakiego powodu je otrzymujesz.
- Nie przelewaj pieniędzy, jeżeli nie znasz odbiorcy lub jeżeli nie łączą Was żadne umowy prywatne ani zawodowe.
- Nie wpłacaj pieniędzy na „aktywację konta” czy „szkolenie”.
- Nie ufaj ofertom, które obiecują szybki zysk.
- Uważaj na komunikację z „pracodawcą” przez komunikator internetowy.
- Zwróć uwagę na brak oficjalnej strony firmy, danych kontaktowych (e-mail, adres, telefon) oraz danych podmiotu na rzecz, którego wykonujesz pracę/zadania.
Ważne!
Jeśli nie będziesz przestrzegać zasad bezpieczeństwa usług bankowości, narażasz się na ryzyko:
- ataków socjotechnicznych – oszuści mogą podszywać się pod nas i nakłaniać Cię do podania im danych identyfikacyjnych, kodów autoryzacyjnych, kodów PIN lub haseł,
- autoryzacji dyspozycji, którą nie została przygotowana przez Ciebie,
- przejęcia kontroli nad Twoimi urządzeniami przez osoby trzecie.
Skontaktuj się z nami, jeżeli któraś z opisanych sytuacji Cię dotyczy!
Poinformuj nas o wszelkich podejrzanych zdarzeniach związanych z korzystaniem z rachunku lub usług bankowości elektronicznej. Zgłoś nam od razu jakąkolwiek próbę dostępu czy korzystania z Twoich usług, jeśli to nie Ty z nich korzystasz!
Możesz to zrobić w dowolnym oddziale, na infolinii lub zgłosić mailowo na adres cyberbezpieczeństwo@santander.pl.