Szukaj na stronie
Ilustracja dziewczynki z dużym secem w dłoniach
Ubezpieczenie życia i zdrowia

Zadbaj o siebie i swoich bliskich

Rodzicu!

Czy jesteś gotowy na założenie dziecku konta?

Jeżeli chcemy pozwolić dziecku nieco się usamodzielnić w kwestiach finansowych, powinniśmy się do tego przygotować i zadać sobie kilka ważnych pytań.

Dzieci bardzo wcześnie chcą podejmować coraz więcej samodzielnych decyzji: w co się ubiorą, jakimi przedmiotami będą się otaczać, czego doświadczać. Dążą do podejmowania pierwszych samodzielnych decyzji finansowych, dotyczących wydawania pieniędzy, którymi dysponują. Niektórzy rodzice będą chcieli możliwie długo bronić je przed tym i odsunąć w czasie poważne rozmowy o pieniądzach. Nie ma w tym nic dziwnego.

Zarządzanie własnym budżetem to temat trudny, który sprawia wiele kłopotów również dorosłym. Najczęściej zastanawiamy się nad tym, czy dziecko jest już wystarczająco dojrzałe, by samodzielnie decydować o wydatkach, rzadziej – czy my dorośliśmy do tego, by pozwolić dziecku na zarządzanie swoimi finansami.

Obecnie jest to tym trudniejsze, że kieszonkowe w gotówce może się okazać rozwiązaniem niewystarczającym. Wystarczy przygotować listę produktów i usług, które kupujemy przez Internet oraz zastanowić się, jak często korzystamy z karty i kiedy właściwie wyjmujemy z portfela banknoty. Czy tylko wtedy, gdy wręczamy dziecku kieszonkowe?

Spis treści

  1. Życie online i offline

  2. Czy to już czas na założenie dziecku konta w banku?

Życie online i offline

Świat online wkroczył do naszego życia i w najbliższej przyszłości będzie obejmował coraz więcej codziennych spraw. Również w kwestiach finansów przeżyliśmy rewolucję. Gotówka powoli znika z codziennego życia. Coraz częściej korzystamy z cyfrowych metod płatności, bo tak jest wygodniej, albo – jak w przypadku usług online – inaczej się po prostu nie da.

Jako pokolenie, które pożegnało świat całkowicie analogowy i często dopiero w dorosłym życiu robiło pierwsze kroki w świecie Internetu, mamy więcej obaw. Na naszych oczach rodziły się kolejne – a dziś powszechne – narzędzia online. Obserwowaliśmy, jak mocno wpłynęły na nasze życie.

Dzisiejsze nastolatki to pierwsza generacja, dla której wiele kwestii, do których my musieliśmy się stopniowo przyzwyczajać, okazuje się czymś zwyczajnym i codziennym.

Czy to już czas na założenie dziecku konta w banku?

Skoro świat online budzi u dorosłych tak wiele wątpliwości dotyczących kwestii bezpieczeństwa zakupów i korzystania z usług online, to jak rozmawiać o tym z dziećmi? Jak ocenić, czy sami jesteśmy świadomymi użytkownikami sieci?

W końcu nie zawsze korzystamy z aplikacji mobilnej banku i np. przelewy zlecamy, logując się do konta poprzez przeglądarkę internetową. Bywa, że lubimy mieć gotówkę przy sobie, a nie tylko polegać na karcie debetowej czy kredytowej albo płatnościach zbliżeniowych smartfonem.

Zamiast kierować się obawami, warto przyjrzeć się dostępnym produktom bankowym i rozwiać wątpliwości. Pozwoli to dobrać najlepsze rozwiązanie i np. określić zakres kontroli rodzicielskiej nad kontem.

Jeśli uznamy, że warto pomyśleć o założeniu konta dla nastolatka, zadajmy sobie kilka pytań:

  • Czy wiem, jak chronić własne konto przed zagrożeniami płynącymi z Internetu?
  • Czy moje hasła są bezpieczne, czyli czy są odpowiednio długie i skomplikowane?
  • Czy bezpiecznie poruszam się w Internecie?
  • Jak często robię zakupy online? Z których metod płatności korzystam? Czy padłam/padłem ofiarą internetowego oszustwa?

Naturalnie, możemy sami nie mieć gruntownej wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci, nie czuć się też pewnie w świecie zakupów online. Jeśli mamy wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa produktu bankowego przeznaczonego dla nastolatka, warto poczytać na ten temat albo rozwiać je podczas wizyty w oddziale banku. Konto można założyć osobiście lub zrobić to online.

Co ważne, rozwijanie samodzielności nastolatka w świecie finansów można rozpocząć od niewielkich sum na codzienne potrzeby, a dopiero potem tę sferę niezależności rozszerzać. Konto Santander dla Młodych umożliwia kontrolowanie limitów wydatków (dzienne limity transakcji) oraz przeglądanie historii operacji.

Oczywiście, edukacja finansowa to nie tylko kwestie techniczne. Zanim postanowimy założyć konto dla nastolatka, warto z nim o tym po prostu porozmawiać – o wydatkach mniejszych i większych, oszczędzaniu na wyjazdy czy droższe produkty. Może wydarzyć się i tak, że dziecko samo zgłosi nam taką potrzebę, bo rozmawiało już o tym w gronie rówieśników i okazało się, że ktoś w szkole takie konto ma i z niego na co dzień korzysta.

Rozwijanie samodzielności (również finansowej) nastolatka to niewątpliwie ważna inwestycja w jego przyszłość, a produkty bankowe to narzędzia, które mogą to po prostu ułatwić.

Pobierz aplikację Santander mobile

W zależności od tego, jaki masz smartfon, wybierz odpowiedni sklep i pobierz aplikację.

Ocena 4.7 w Google Play

Ocena 4.5 w App Store

Materiał ma charakter edukacyjny i nie stanowi opisu oferty banku. Bank nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie informacji zawartych w tym materiale.

Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie wykazu usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, dostępny jest na stronie santander.pl/PAD Uruchomi się w nowym oknie oraz w placówkach banku.

  • Konto Santander, Konto systematyczne, Konto24 walutowe to rachunki płatnicze.
  • Santander internet/mobile (bankowość internetowa/mobilna) to usługa bankowości elektronicznej.
  • Przelew natychmiastowy to polecenie przelewu Express ELIXIR lub polecenie przelewu BlueCash.
  • Przelew24 to polecenie przelewu wewnętrznego.
  • Przelew na telefon to polecenie przelewu.
  • BLIK oznacza transakcję BLIK, która jest poleceniem przelewu albo poleceniem przelewu wewnętrznego.
  • Płatność BLIK to płatność polegająca na płatności za towary lub usługi w stacjonarnym sklepie/punkcie usługowym lub w sklepie internetowym.
  • Wyżej wymienione przelewy są dostępne w usłudze bankowości elektronicznej Santander internet/ mobile dla klientów, którzy zawarli z bankiem umowę usług Santander online.
  • Płatności zbliżeniowe to transgraniczne transakcje płatnicze przy użyciu karty debetowej do płatności bezgotówkowych.