Płacisz, wypłacasz, przelewasz – od ręki, gdziekolwiek jesteś. Klik i gotowe. Co to jest BLIK?

Polacy korzystają z BLIKA bardzo często, a jego popularność stale rośnie. Tylko w pierwszym kwartale 2020 r. wykonano aż 78 mln płatności BLIKIEM. To dwa razy więcej niż rok wcześniej!

Co to jest BLIK?

BLIK to polski system płatności mobilnych, który umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie trzech rodzajów transakcji: płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacanie i wpłacanie gotówki w bankomatach oraz wykonywanie błyskawicznych przelewów na numer telefonu. Do większości transakcji potrzebny będzie kod BLIK, który znajdziesz w aplikacji Santander mobile.

Sprawdź promocję Konta Jakie Chcę

Płatności BLIK w internecie

Magda jest cukierniczką-amatorką. Jej pasją jest robienie tortów, które później trafiają do jej sąsiadów i znajomych. Często zamawia przez internet produkty niezbędne do jej cukierniczych popisów. Jak sama przyznaje – najczęściej płaci BLIKIEM w aplikacji Santander mobile, bo to łatwe i szybkie. Nie jest w tym odosobniona, bo aż 74 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM stanowią transakcje w sieci. Tylko od stycznia do marca wykonano ich aż 57,5 mln. To wynik prawie dwa razy lepszy niż przed rokiem.

Korzystanie z BLIKA w sieci jest bardzo proste. Wystarczy, że masz zainstalowaną aplikację Santander mobile, a podczas zakupów w internecie jako metodę płatności wybierzesz opcję „płatność BLIK”.

Jak działa BLIK?

Korzystanie z BLIKA jest łatwe i szybkie:

  1. Podczas płacenia wybierz opcję „płatność BLIK”.
  2. W aplikacji Santander mobile zaznacz ikonę BLIK.
  3. Przepisz lub skopiuj otrzymany 6-cyfrowy kod BLIK, aby potwierdzić transakcję.
  4. W aplikacji mobilnej autoryzuj wykonanie przelewu BLIK kodem PIN.

Jeśli często korzystasz z BLIKA, możesz po zakupach oznaczyć przeglądarkę lub sklep internetowy jako zaufane. Wówczas transakcja nie będzie wymagała generowania kodu BLIK, a jedynie autoryzacji w aplikacji mobilnej banku za pomocą PINu.

Przelew BLIK na telefon

Maciek i Jarek są stażystami w agencji reklamowej w Gdańsku. Obaj pochodzą z małych miejscowości i wspólnie wynajęli mieszkanie niedaleko pracy. Wspólnie też robią zakupy spożywcze, za które później rozliczają się wygodnie przelewami na telefon – dzięki temu nie muszą pamiętać o gotówce ani robić tradycyjnych przelewów. Nawet nie znają swoich numerów kont – nie muszą… Aby przelać pieniądze na numer telefonu, wystarczy, że druga osoba także korzysta z BLIKA (można to łatwo sprawdzić m.in. w aplikacji Santander mobile).

Sprawdź promocję Konta Jakie Chcę

Przelewy BLIK na telefon to druga najchętniej wykorzystywana funkcja BLIKA. W pierwszym kwartale 2020 r. zrealizowano ich aż 7,2 mln, co oznacza imponujący wzrost – o 177 proc. rok do roku.

Transakcja BLIKIEM jest:

  • błyskawiczna (nawet jeśli przelew nie odbywa się w ramach jednego banku)
  • w części banków bezpłatna (np. w Santander Bank Polska)
  • dostępna 24 h na dobę (wystarczy mieć tylko dostęp do internetu)

BLIK w bankomatach

Transakcje wykonywane dotychczas wyłącznie za pomocą kart płatniczych są dziś coraz częściej zastępowane BLIKIEM. Dotyczy to także wypłat z bankomatu. To opcja, z której bardzo chętnie korzystają ci, którzy nauczyli się, że ich portfelem jest telefon, a nagle mają potrzebę posiadania gotówki.

Jak bez karty wypłacić z bankomatu BLIKIEM? Wystarczy wybrać odpowiednią opcję w bankomacie, a następnie wygenerować w aplikacji mobilnej banku sześciocyfrowy kod BLIK i autoryzować transakcję. Trwa to zaledwie kilkanaście sekund. Wypłata BLIK z bankomatu jest darmowa, nie płacimy za nią prowizji.

BLIK – do jakiej kwoty?

To, ile pieniędzy wypłacisz z bankomatu, jaką kwotę przelejesz znajomemu czy ile zapłacisz za zakupy BLIKIEM zależy tylko od Ciebie. Bank domyślnie ustala limity transakcji. Maksymalna kwota płatności BLIKIEM na zakupy to 10 tys. zł – możesz ją samodzielnie ustawić w ustawieniach BLIKA w serwisie transakcyjnym banku.

Transakcje wykonywane za pomocą BLIKA są bezpieczne – każdą z nich zatwierdzasz w aplikacji mobilnej banku. Możesz też zdefiniować zaufanych odbiorców, do których przelewy nie muszą być dodatkowo zatwierdzane. Przed podsumowaniem transakcji koniecznie sprawdź kwotę i tytuł przelewu.

A może dawka nowych informacji?

Sprawdź artykuły przygotowane specjalnie dla Ciebie

Szczegóły oferty, informacje o opłatach, prowizjach, oprocentowaniu oraz regulamin promocji dostępne są na santander.pl.

Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych

Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie wykazu usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, dostępny jest na stronie santander.pl/PAD oraz w placówkach banku.

  • Płatność BLIK – Transakcja BLIK polegająca na płatności za towary lub usługi w stacjonarnym sklepie/punkcie usługowym lub w sklepie internetowym.
  • Płatność BLIK jest Poleceniem przelewu albo Poleceniem przelewu wewnętrznego.
  • Santander mobile, aplikacja mobilna to usługa bankowości elektronicznej.