BLIK czyli płatność na wyciągnięcie kciuka
przeczytasz w 3 minuty
Polacy korzystają z BLIKA bardzo często, a jego popularność stale rośnie. Płacisz za zakupy, wypłacasz gotówkę z bankomatu, robisz przelew na telefon. Czy znasz wszystkie zalety BLIKA?
Spis treści:
Co to jest BLIK?
BLIK to polski system płatności mobilnych, który umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie trzech rodzajów transakcji: płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacanie gotówki w bankomatach oraz wykonywanie błyskawicznych przelewów na numer telefonu. Do większości transakcji potrzebny będzie kod BLIK, który znajdziesz w aplikacji Santander mobile.
Płatności BLIK w internecie
Magda jest cukierniczką-amatorką. Jej pasją jest robienie tortów, które później trafiają do jej sąsiadów i znajomych. Często zamawia przez internet produkty niezbędne do jej cukierniczych popisów. Jak sama przyznaje – najczęściej płaci BLIKIEM w aplikacji Santander mobile, bo to łatwe i szybkie.
Korzystanie z BLIKA w sieci jest bardzo proste. Wystarczy, że masz zainstalowaną aplikację Santander mobile, a podczas zakupów w internecie jako metodę płatności wybierzesz opcję „płatność BLIK”.
Jak działa BLIK?
Korzystanie z BLIKA jest łatwe i szybkie:
- Podczas płacenia wybierz opcję „płatność BLIK”.
- W aplikacji Santander mobile zaznacz ikonę BLIK.
- Przepisz lub skopiuj otrzymany 6-cyfrowy kod BLIK, aby potwierdzić transakcję.
- W aplikacji mobilnej autoryzuj wykonanie przelewu BLIK kodem PIN.
Jeśli często korzystasz z BLIKA, możesz po zakupach oznaczyć przeglądarkę lub sklep internetowy jako zaufane. Wówczas transakcja nie będzie wymagała generowania kodu BLIK, a jedynie autoryzacji w aplikacji mobilnej banku za pomocą PIN-u.
Przelew BLIK na telefon
Maciek i Jarek są stażystami w agencji reklamowej w Gdańsku. Obaj pochodzą z małych miejscowości i wspólnie wynajęli mieszkanie niedaleko pracy. Wspólnie też robią zakupy spożywcze, za które później rozliczają się wygodnie przelewami na telefon – dzięki temu nie muszą pamiętać o gotówce ani robić tradycyjnych przelewów. Nawet nie znają swoich numerów kont – nie muszą… Aby przelać pieniądze na numer telefonu, wystarczy, że druga osoba także korzysta z BLIKA (można to łatwo sprawdzić m.in. w aplikacji Santander mobile).
Przelewy BLIK na telefon to druga najchętniej wykorzystywana funkcja BLIKA.
Dlaczego warto płacić BLIKIEM?
Transakcja BLIKIEM jest:
- błyskawiczna (nawet jeśli przelew nie odbywa się w ramach jednego banku)
- w części banków bezpłatna (np. w Santander Bank Polska)
- dostępna 24 h na dobę (wystarczy mieć tylko dostęp do internetu)
BLIK w bankomatach
Transakcje wykonywane dotychczas wyłącznie za pomocą kart płatniczych są dziś coraz częściej zastępowane BLIKIEM. Dotyczy to także wypłat z bankomatu. To opcja, z której bardzo chętnie korzystają ci, którzy nauczyli się, że ich portfelem jest telefon, a nagle mają potrzebę posiadania gotówki.
Jak bez karty wypłacić z bankomatu BLIKIEM? Wystarczy wybrać odpowiednią opcję w bankomacie, a następnie wygenerować w aplikacji mobilnej banku sześciocyfrowy kod BLIK i autoryzować transakcję. Trwa to zaledwie kilkanaście sekund. Wypłata BLIK z bankomatu jest darmowa, nie płacimy za nią prowizji.
BLIK – do jakiej kwoty?
To, ile pieniędzy wypłacisz z bankomatu, jaką kwotę przelejesz znajomemu czy ile zapłacisz za zakupy BLIKIEM zależy tylko od Ciebie. Bank domyślnie ustala limity transakcji. Maksymalna kwota płatności BLIKIEM na zakupy to 10 tys. zł – możesz ją samodzielnie ustawić w ustawieniach BLIKA w serwisie transakcyjnym banku.
Transakcje wykonywane za pomocą BLIKA są bezpieczne – każdą z nich zatwierdzasz w aplikacji mobilnej banku. Możesz też zdefiniować zaufanych odbiorców, do których przelewy nie muszą być dodatkowo zatwierdzane. Przed podsumowaniem transakcji koniecznie sprawdź kwotę i tytuł przelewu.
Aplikacja Santander mobile ułatwi Ci codzienność!
Szybkie logowanie
Loguj się do aplikacji jeszcze szybciej - PINem mobile lub za pomocą odcisku palca Touch ID.
Moje cele w aplikacji
Wybierz swój cel i odkładaj pieniądze zgodnie z Twoim rytmem życia: automatycznie, końcówkami transakcji, samodzielnie
BLIK
Wypłacaj gotówkę z bankomatów i przelewaj kasę na numer telefonu.
Szybki podgląd
Trzymaj finanse zawsze pod kontrolą - sprawdzaj dostępne środki i ostatnią transakcję jeszcze przed zalogowaniem.
Bilety, parkingi, taksówki
Kupuj bilety komunikacji miejskiej, opłacaj strefę parkowania i zamawiaj taksówki.
Płatności telefonem
Płać telefonem jak chcesz – BLIKIEM zbliżeniowym, Apple Pay lub Google Pay.
Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy Kodeks cywilny. Ma on charakter informacyjno-marketingowy, nie stanowi naszych sugestii ani rekomendacji. Nie ponosimy odpowiedzialności za decyzje, które podejmiesz na jego podstawie.
Stan na 13.12.2022 r.
Słowniczek pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie wykazu usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, dostępny jest na stronie santander.pl/PAD oraz w placówkach banku.
-
BLIK oznacza transakcję BLIK, która jest poleceniem przelewu albo poleceniem przelewu wewnętrznego.
-
Wypłata BLIK w bankomacie to autoryzowana kodem BLIK wypłata gotówki.
-
Przelew na telefon to polecenie przelewu lub polecenie przelewu wewnętrznego.
-
Infolinia to usługa bankowości telefonicznej
-
Santander internet/mobile (bankowość internetowa/mobilna) to usługa bankowości elektronicznej.
-
Konto to rachunek płatniczy.
Aby korzystać z aplikacji Santander mobile, należy zawrzeć Umowę usług Santander online dla klientów indywidualnych.
Środki w ramach przelewu na telefon BLIK zostaną dostarczone do odbiorcy pod warunkiem, że jest zarejestrowany w bazie powiązań BLIK. Płatności i wypłata BLIK są dostępne w wybranych sklepach i bankomatach dla klientów, którzy mają usługi Santander online. Szczegóły oferty oraz informacje o opłatach i prowizjach dostępne są w oddziałach Santander Bank Polska S.A., na santander.pl i pod numerem 1 9999 (opłata zgodna z taryfą operatora).