Bezpieczne zakupy i płatności w Internecie
przeczytasz w 19 minut
Jeszcze kilkanaście lat temu do zakupów online podchodziliśmy z rezerwą. Dziś stały się tak powszechne, że niektórzy kupujący stracili czujność. Mowa oczywiście o zakupach w Internecie. Pamiętajmy, że choć zakupy w sieci są szybkie i wygodne, to licho nie śpi – na zmianie naszych nawyków często skorzystać chcą ludzie, którzy nie mają dobrych zamiarów. Dlatego warto być ostrożnym. Dzięki temu Twoje transakcje w Internecie będą bezpieczne, a Ty nie zostaniesz oszukany.
Spis treści:
Co to są zakupy w Internecie i co jest potrzebne do kupowania online
Zakupy w Internecie z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Nic w tym dziwnego – wiąże się z nimi wiele korzyści, jak choćby szeroka dostępność towarów oraz szybkość i wygoda zawierania transakcji.
Zastanawiasz się jak zrobić zakupy online i w jaki sposób odbywa się bezpieczny handel w sieci (inaczej e-commerce)? Bardzo podobnie jak ten tradycyjny. Mamy dwie strony transakcji – sprzedającego i kupującego. Ten pierwszy oferuje sprzedawane przez siebie towary lub usługi za pośrednictwem strony internetowej. Taką witryną może być sklep internetowy, który został specjalnie zaprojektowany dla danej firmy i jest jej własnością lub platforma handlowa, za której pośrednictwem sprzedaż może prowadzić wiele różnych osób. Kiedy użytkownik trafi na taką stronę, może zapoznać się z ofertą, a następnie dokonać zakupu towaru bądź usługi, która go zainteresowała. W tym celu należy kliknąć w odpowiedni przycisk będący deklaracją zakupu online (najczęściej oznaczony słowem „kup”, „kupuję” itp.), a następnie podać dane, które pozwolą sprzedającemu dostarczyć kupiony towar lub usługę (np. adres, czy adres e-mail). Na koniec pozostaje kwestia zapłaty. Tej najczęściej można dokonać na wiele sposobów. Do najpopularniejszych form płatności oferowanych przez sprzedawców internetowych należą:
- płatność przy odbiorze,
- tradycyjny przelew bankowy,
- e-przelew,
- wirtualny portfel,
- płatność kartą,
- BLIK.
Wszystkie dokładniej opisujemy w dalszej części artykułu. Po dokonaniu płatności, kupującemu nie pozostaje nic innego jak czekać na kuriera z paczką lub na wiadomość e-mail, za której pośrednictwem zostają dostarczane towary i usługi wirtualne, jak np. e-booki, czy dostępy do kursów.
Czym różnią się zakupy online od kupowania w tradycyjnych sklepach
Choć zakupy w Internecie są bardzo podobne do tych tradycyjnych, to jednak w pewnych kwestiach się od siebie różnią. Pierwszą i podstawową kwestią jest właśnie forma – inaczej, niż w przypadku zakupów tradycyjnych, kupując przez Internet, nie masz bezpośredniego kontaktu ze sprzedającym. Wszelkie ustalenia dokonywane są mailowo lub telefonicznie. Niektórzy mogą postrzegać to jako wadę. Ale są też zalety – sklepy internetowe mają taką przewagę, że dostępne są całodobowo, przez siedem dni w tygodniu, co oznacza, że transakcje możesz przeprowadzić w dowolnej chwili. Nowy sweter czy telefon kupisz więc nie ruszając się nawet z wygodnego fotela.
I tu pojawia się kolejna znacząca różnica – jeśli w sklepie internetowym kupisz produkt fizyczny, to będziesz musiał na niego chwilę poczekać. Często paczki można spodziewać się już następnego dnia, ale zdarza się też tak, że dostawa trwa kilka, a nawet kilkanaście dni. Pozostaje tu jeszcze kwestia zapłaty. Część sklepów internetowych bierze koszty wysyłki na siebie lub daje taką możliwość dopiero przy zamówieniu towaru powyżej określonej kwoty (np. 200 zł). Najczęściej jednak koszty wysłania paczki kupujący musi pokryć samodzielnie. Dobra wiadomość jest taka, że sklepy internetowe często oferują kilka możliwości w tym zakresie, a przesłanie paczki kosztuje czasem zaledwie kilka złotych. Co więcej, w sieci te same towary często oferowane są w niższych cenach, niż w sklepach stacjonarnych, co z kolei sprawia, że nawet po uiszczeniu dodatkowej opłaty za kuriera, transakcja online wciąż się bardzo opłaca.
Ostatnią znaczącą różnicą pomiędzy zakupami internetowymi i stacjonarnymi jest forma płatności. W sklepach internetowych zapłacisz gotówką tylko przy odbiorze, co jednak zwiększa koszt przesyłki. Pozostają Ci jedynie zdalne formy płatności. Ale tych na szczęście nie brakuje.
Formy płatności w internecie
Rosnąca popularność zakupów w sieci sprawiła, że zwiększyła się liczba metod płatności, za pośrednictwem których możesz za te zakupy zapłacić. Poniżej opisujemy pokrótce najpopularniejsze z nich.
Płatność przy odbiorze
Nazwa tej metody mówi sama za siebie – za zamówiony towar zapłacisz przy odbiorze przesyłki. Ma to swoje zalety – jak na przykład to, że za towar nie musisz płacić w chwili jego zamówienia, a przed dokonaniem płatności możesz zweryfikować zawartość przesyłki. Ale są też i wady – płatność za pobraniem zazwyczaj zwiększa o kilka złotych cenę przesyłki, zaś jeśli kurier nie zastanie Cię w domu, to nie będzie mógł zostawić paczki np. u zaprzyjaźnionego sąsiada.
Tradycyjny przelew bankowy
Za bezpieczne zakupy w Internecie możesz też często zapłacić tradycyjnym przelewem. Sprzedawca poda Ci numer swojego konta, na które należy przelać pieniądze. Jest to forma płatności, którą należy stosować tylko przy zaufanych sklepach! Jeśli się bowiem okaże, że towar nie dotrze, będzie zniszczony lub będzie znacząco odbiegał od tego, co zostało zaprezentowane na stronie, bardzo trudno będzie Ci odzyskać przelane w ten sposób środki. Inny minus jest taki, że na zaksięgowanie transakcji trzeba trochę poczekać (najczęściej przynajmniej jeden dzień), więc wysyłka i otrzymanie towaru może się opóźnić. Aby tego uniknąć, możesz oczywiście zlecić przelew natychmiastowy. Pamiętaj jednak, że za taki rodzaj transferu środków banki pobierają zazwyczaj dodatkową opłatę.
E-przelew (PayU, dotpay)
Dużo wygodniejsze jest skorzystanie z błyskawicznego e-przelewu. Transakcje te obsługiwane są przez zewnętrznych dostawców usługi (np. PayU czy dotpay), co zapewnia odpowiednie szyfrowanie płatności i to, że Twoje dane finansowe nie wpadną w niepowołane ręce. E-przelewy wykonywane są natychmiastowo, nawet w weekendy. Po wybraniu tej opcji w sklepie internetowym czy na platformie handlowej zostaniesz przekierowany na stronę operatora usługi. Tam zaś wybierasz bank, w którym prowadzisz konto. W kolejnym kroku zostaniesz przekierowany na stronę wybranego banku, gdzie będziesz musiał się zalogować. Pamiętaj, aby przed wpisaniem danych, sprawdzić certyfikat strony www. Kiedy to zrobisz, zobaczysz stronę z już wypełnionymi danymi do przelewu. Zweryfikuj czy wszystko się zgadza, a następnie potwierdź płatność w Internecie. Po dokonaniu przelewu zwróć uwagę na to, czy zostałeś automatycznie wylogowany. Pieniądze za zakupy online znajdą się na koncie sprzedawcy w ciągu zaledwie kilku minut, a potwierdzenie wykonanej transakcji otrzymasz na podany wcześniej adres mailowy.
Wirtualny portfel (PayPal)
Kolejną dostępną metodą bezpiecznych płatności online są specjalne systemy, które nazywamy portfelami elektronicznymi. Najpopularniejszym z nich jest PayPal. Aby móc skorzystać z portfela elektronicznego należy założyć tam konto użytkownika, a następnie połączyć je z rachunkiem bankowym lub podpiąć pod nie kartę płatniczą. W ten sposób możliwe będzie zasilenie portfela środkami. Płacąc za zakupy w Internecie za pomocą portfela, nie będziesz musiał wpisywać danych karty, ani logować się do swojej bankowości elektronicznej. Zamiast tego konieczne będzie zalogowanie się do konta portfela i zlecenie tam odpowiedniej transakcji. Jeśli masz wątpliwości co do bezpieczeństwa, to nie ma się czego obawiać – największe portfele elektroniczne na rynku są w pełni bezpieczne. Co więcej, operatorzy portfeli nigdy nie przekazują sprzedawcom wrażliwych danych swoich użytkowników.
Płatność kartą (debetową, kredytową)
Jak płacić kartą za zakupy w Internecie? Jeśli robiąc bezpieczne zakupy online, wybierzesz opcję płatności kartą, zostaniesz poproszony o uzupełnienie danych z karty. Konieczne będzie podanie imienia i nazwiska właściciela, numeru karty i daty jej ważności oraz kodu zabezpieczającego CVV/CVC. W przypadku wdrożonej usługi 3D-Secure kolejnym krokiem jest autoryzacja, która najczęściej odbywa się za pomocą kodu otrzymanego SMS-em z banku. Co ważne, bezpieczne płacenie kartą za ezakupy jest dodatkowo zabezpieczone obciążeniem zwrotnym, czyli opcją chargeback, o której szerzej piszemy poniżej.
BLIK
Jedną z najszybszych i najprostszych form płatności za zakupy przez Internet należy BLIK. Aby móc z niej skorzystać, wystarczy mieć zainstalowaną w telefonie aplikację swojego banku. Tam należy wygenerować kod, a następnie wpisać go w odpowiednim polu na platformie sklepu internetowego. Po przetworzeniu kodu we wspomnianej wcześniej aplikacji pojawi się prośba o potwierdzenie transakcji. I to wszystko. Kiedy potwierdzisz transakcję w aplikacji, pieniądze w kilka chwil trafią na konto sprzedawcy.
Czy płatności online za zakupy są bezpieczne
Dokonywanie płatności za zakupy i aukcje w Internecie co do zasady jest bezpieczne. Zarówno banki, jak i instytucje pośredniczące w płatnościach, dokładają wszelkich starań, aby wszystko przebiegało prawidłowo. W tym celu stosują szereg zabezpieczeń, takich jak szyfrowanie transakcji czy wieloetapowa autoryzacja. Jednak stosowane zabezpieczenia mogą okazać się niewystarczające, jeśli sami nie zadbamy o swoje bezpieczeństwo.
Jak bezpiecznie płacić w Internecie – 11 zasad bezpiecznych zakupów w Internecie
-
Uważaj w co klikasz – nie popadaj w rutynę
Prawdopodobnie korzystasz z Internetu od wielu, wielu lat i dotychczas nie spotkały Cię z tego tytułu żadne nieprzyjemności. W takiej sytuacji łatwo stracić czujność. To z kolei może kosztować Cię sporo pieniędzy. Dlatego dbaj o higienę korzystania z sieci: nie otwieraj podejrzanych załączników przesłanych z nieznanych adresów e-mail, uważaj jakie strony internetowe odwiedzasz, nie instaluj aplikacji i programów z nieznanych źródeł, używaj oprogramowania antywirusowego zarówno na komputerze jak i na urządzeniach mobilnych, dbaj o bieżące aktualizowanie systemu i oprogramowania, dokładnie zapoznawaj się z regulaminami zanim je zaakceptujesz, używaj skomplikowanych haseł wykorzystujących duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne i oczywiście – nie używaj jednego hasła w kilku witrynach.
-
Dokładnie sprawdzaj dane podczas dokonywania przelewu internetowego
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych podczas płacenia za e-zakupy jest to, że użytkownik nie sprawdza, czy przelewa pieniądze na właściwy numer konta. A sprawdzać to należy – zarówno w bankowości elektronicznej, jak i w treści SMS-a potwierdzającego daną transakcję. Czujność jest wskazana, gdyż cyberprzestępcy posługują się specjalnymi programami, które potrafią podmienić kopiowany numer konta.
-
Nawiązuj bezpieczne połączenia i korzystaj tylko z zaufanej sieci
Jeśli masz zamiar dokonać płatności na jakiejś stronie internetowej, zawsze sprawdzaj, czy jest ona odpowiednio zabezpieczona. Zwróć uwagę na to, czy witryna posiada certyfikat SSL, a co za tym idzie – czy połączenia nawiązywane przez stronę są szyfrowane. W takim przypadku adres strony zawsze rozpoczyna się od skrótu „https”, a nie samego „http”. Zaraz obok skrótu powinna znajdować się również charakterystyczna kłódka – kliknij w nią i sprawdź, dla kogo został wydany certyfikat strony i czy wciąż pozostaje on ważny.
Jeśli chcesz zadbać o bezpieczeństwo swoich danych, to zwróć też uwagę na sieć, przez którą łączysz się z Internetem. Pamiętaj, aby w domu zabezpieczyć router silnym hasłem. Unikaj też dokonywania jakichkolwiek płatności za pośrednictwem publicznych Wi-Fi. Duża dostępność tych sieci sprawia, że są one bardzo wrażliwe na włamania. Często korzystają one ze starych protokołów szyfrowania, co oznacza, że jeśli tylko ktoś wie, jak to zrobić, może z łatwością włamać się do Twojego urządzenia i zacząć śledzić każdy Twój ruch. A stąd droga do przejęcia danych finansowych jest już naprawdę krótka.
-
Zaopatrz się w osobną kartę płatniczą lub kredytową tylko do zakupów online
Jednym ze sposobów zabezpieczenia swoich zakupów online jest posiadanie osobnej karty, której będziesz używać tylko i wyłącznie do e-zakupów i opłacania abonamentów na platformach internetowych. Oczywiście pamiętaj, żeby na takiej karcie trzymać niskie kwoty – w takiej sytuacji, nawet jeśli dane karty zostaną przechwycone, stracisz tylko tyle pieniędzy, ile znajduje się na połączonym z kartą rachunku.
-
Bądź ostrożny podczas płacenia kartą w internecie
Może się zdarzyć tak, że oszust będzie chciał wyłudzić dane Twojej karty – w związku z tym zwracaj szczególną uwagę na to, aby nie podawać ich bezpośrednio w sklepie, a jedynie w witrynie obsługiwanej przez operatora płatności. Pamiętaj, jeśli widzisz cokolwiek niepokojącego zrezygnuj z transakcji.
Dokonując płatności kartą w Internecie, dobrym nawykiem jest regularne sprawdzanie historii transakcji na koncie w bankowości elektronicznej. Jeśli natkniesz się na transakcję, której nie dokonałeś – czym prędzej skontaktuj się z bankiem, aby wyjaśnić tę sytuację.
-
Korzystaj z kart w bankach z wdrożonym 3D Secure
Płacąc kartą, warto wybierać sklepy, w których płatności są zabezpieczone usługą 3D Secure. Łatwo je rozpoznać, gdyż są oznaczone symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by VISA”. A co to oznacza w praktyce? Otóż w takich sklepach płatność kartą kredytową czy debetową trzeba potwierdzić jednorazowym kodem 3D-Secure. Kod taki otrzymasz SMS-em ze swojego banku. Oczywiście przed wprowadzeniem kodu zweryfikuj dane transakcji, zanim ją potwierdzisz. Jeśli numer rachunku, kwota, czy dane odbiorcy są niezgodne, nie kontynuuj zakupu. Dopiero po jego wprowadzeniu transakcja kartą zostanie zrealizowana.
-
Zapoznaj się z procedurą Chargeback pozwalającą na odzyskanie środków
Pozostając jeszcze w temacie kart – pamiętaj, że wybierając ten sposób płatności możesz skorzystać z usługi chargeback. Chargeback to procedura, która pozwala właścicielowi karty odzyskać pieniądze, jeśli padł on ofiarą oszustwa lub jeśli transakcja kartą nie została rozliczona w prawidłowy sposób.
Jak można skorzystać z chargeback? Jeśli transakcja nie doszła do skutku, złóż reklamację w banku, który wystawił kartę. Tam też zawnioskuj o zwrot pieniędzy. Bank może poprosić Cię o dodatkowe dokumenty, które poświadczą, że próbowałeś odzyskać pieniądze od sprzedawcy i że próby te zakończyły się niepowodzeniem.
Cahrgeback ma zastosowanie przy wszystkich płatnościach kartą kredytową i debetową – zarówno w sklepach stacjonarnych jak i internetowych – i jest usługą darmową. Nie obejmuje jednak transakcji dokonanych w bankomacie, ani przelewów. Pamiętaj też, że usługa dostępna jest jedynie w bankach – skorzystanie z tej opcji nie będzie więc możliwe, jeśli użyłeś karty do płatności za pośrednictwem portfela walutowego (np. PayPal).
-
Używaj płatności BLIK
BLIK jest bardzo bezpieczną metodą płatności. Między innymi dlatego, że zarówno sama usługa, jak i aplikacje poszczególnych banków, posiadają szereg zabezpieczeń. Po pierwsze osoba pobierająca aplikację zawsze jest weryfikowana. Po drugie dostęp do aplikacji zabezpieczony jest PIN-em, hasłem lub w inny sposób. Po trzecie wygenerowany kod BLIK aktywny jest tylko przez 120 sekund, a sam BLIK nie przechowuje żadnych danych użytkownika, dzięki czemu nie można ich wykraść i wykorzystać do innej transakcji. I wreszcie po czwarte – akceptując daną transakcję widzisz wszystkie jej dane, jeśli więc coś się nie zgadza – możesz wycofać się na tym ostatnim etapie weryfikacji.
-
Skorzystaj z ubezpieczenia zakupów online
Pamiętaj, że na rynku dostępne są ubezpieczenia zakupów online, które ochronią Twój portfel w przypadku nieotrzymania zamówionego towaru lub otrzymania produktów, które są niezgodne z zamówieniem.
-
Dokładnie czytaj opisy kupowanych produktów
Oszustwa w Internecie nie polegają tylko na tym, że transakcja nie dochodzi do skutku, ale też na tym, że otrzymujesz towar, który jakością mocno odbiega od Twoich oczekiwań. Tanie zakupy w Internecie często mogą zakończyć się więc sporym rozczarowaniem. Co więcej, zdarza się, że wątpliwej jakości produkty są zgodne z tym, co oferował sprzedawca. Problem polega jednak na tym, że użytkownik nie doczytał, co tak naprawdę kupuje.
Dlatego zwracaj uwagę na opisy w sklepach internetowych i na portalach handlowych. Szczególnie zwracaj uwagę na rozmiary, rodzaje materiałów oraz to, kiedy możesz spodziewać się przesyłki. Jeśli sklep deklaruje, że towar otrzymasz za kilka tygodni, jest to znak, że prawdopodobnie sprzedawca nie jest właścicielem towaru, a dopiero po złożeniu przez Ciebie zamówienia zakupi prezentowany towar na zagranicznym portalu handlowym. Produkty te często pozostawiają wiele do życzenia, jeśli chodzi o jakość ich wykonania.
Z dużą ostrożnością należy też podchodzić do sklepów, w których zamieszczone są niskiej jakości zdjęcia. Czerwona lampka powinna zapalić Ci się też wtedy, gdy zdjęcia są tak dobre, że wręcz nienaturalne, a jednocześnie opis przedmiotu jest dość zdawkowy.
-
Zawsze zachowuj korespondencję ze sprzedawcą oraz dowody zakupu
Za każdym razem, kiedy dokonujesz zakupu online, otrzymujesz od sprzedawcy (a najczęściej też operatora płatności) kilka e-maili. W wiadomościach tych znajduje się potwierdzenie zakupu oraz informacje na temat statusu płatności i wysyłki towaru. Pamiętaj, aby nie usuwać tej korespondencji aż do chwili, gdy przesyłka z zamówionymi produktami bezpiecznie trafi do Twojego domu. Jeśli wystąpią jakiekolwiek problemy, będziesz mieć dowód dokonania zakupu i przelania środków.
Jak wystrzegać się oszustw
Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić bezpieczne zakupy w Internecie, a co za tym idzie – wystrzegać się oszustw, to mamy dla Ciebie kilka sprawdzonych rad.
- Przede wszystkim rób zakupy tylko w zaufanych i sprawdzonych sklepach internetowych lub w renomowanych serwisach handlowych. Twoją czujność powinna zostać wzmożona przez takie sygnały jak wyjątkowo niskie ceny, brak historii sklepu czy brak informacji o jego właścicielu.
- Jeśli korzystasz z nowego sklepu, sprawdź, jakie ma opinie w Internecie, choć do nich również podejdź z dystansem. Pozytywne komentarze mogą być bowiem pisane na zamówienie, a co za tym idzie – nieprawdziwe. Niemniej jeśli dana firma oszukała kogoś w przeszłości, sprawdzając opinie na pewno się o tym dowiesz, a to będzie dla Ciebie bardzo ważnym ostrzeżeniem. Mniej wiarygodne są natomiast reklamy internetowe – to, że sklep reklamuje się w dużych serwisach internetowych, tak naprawdę o niczym nie świadczy. Portale internetowe najczęściej nie weryfikują wiarygodności reklamodawców.
- Jeśli po raz pierwszy kupujesz w jakimś sklepie, najbezpieczniej będzie zapłacić za towar za pobraniem. Albo kartą – wtedy w razie problemów będziesz mógł skorzystać z usługi chargeback. Jeszcze raz zwrócimy też uwagę na to, aby nie podawać danych karty bezpośrednio w sklepie, a jedynie na stronie operatora płatności. Gdyby na ulicy ktoś obcy poprosił Cię o wszystkie dane Twojej karty, to najpewniej byś ich takiej osobie nie przekazał. Dlaczego więc w Internecie miałbyś działać inaczej? Na tym jednak nie koniec – będąc już na stronie operatora płatności zwróć szczególną uwagę na to, czy na pewno jest to prawdziwa witryna – zdarzają się bowiem cyberprzestępcy, którzy podszywają się także pod takie serwisy.
Podsumowując… Jak bezpiecznie kupować w Internecie? Przede wszystkim z głową! Zwracaj uwagę na to, z kim masz do czynienia, nie podawaj danych karty w miejscach, które mogą nie posiadać odpowiednich zabezpieczeń i wystrzegaj się fałszywych witryn, które podszywają się pod strony płatności. Pamiętaj również, aby czytać wszystkie dyspozycje i autoryzacje dokonując płatności.
Prawo odstąpienia od umowy sprzedaży
Dokonując transakcji zakupu na odległość, a więc i przez Internet, każda osoba fizyczna ma prawo do odstąpienia od umowy. Jeśli więc zakupione ubranie nie będzie Ci pasowało, albo przesłany towar będzie znacznie odbiegał od Twoich oczekiwań, bez problemu możesz taki produkt zwrócić w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przesyłki.
Nie musisz podawać przyczyny odstąpienia od umowy
Możesz to zrobić nawet jeśli towar jest zgodny z Twoimi oczekiwaniami, ale po prostu się rozmyśliłeś. Sprzedawca internetowy ma obowiązek przyjąć produkt z powrotem. Jednocześnie – jeśli zwracasz pełnowartościowy towar – nie ma on obowiązku zwrócić Ci pieniędzy. Może w to miejsce przekazać Ci kartę podarunkową do wykorzystania w swoim sklepie. W takim przypadku to właśnie sprzedawca decyduje o tym, w jakiej formie wrócą do Ciebie wpłacone wcześniej środki.
Zwrotom nie podlegają zakupy spersonalizowane
Jeśli więc zakupiłeś koszulkę czy kubek z nadrukowanym zdjęciem swojego dziecka, albo biżuterię z grawerem, to niestety nie będziesz mógł skorzystać z prawa odstąpienia od umowy. Oczywiście mówimy tu o sytuacji, w której zamówienie zostało wykonane prawidłowo. W przypadku jakichkolwiek wad przysługuje Ci prawo do reklamacji.
W jaki sposób można dokonać zwrotu zamówionego towaru?
- Do wysłanego produktu sprzedawca ma obowiązek załączyć formularz odstąpienia od umowy. Możesz więc z niego skorzystać. Ale nie musisz. •
- Od umowy możesz bowiem odstąpić w dowolny sposób – na przykład wysyłając e-mail lub dzwoniąc do sprzedawcy.
- Jeśli zaś właściciel sklepu nie zamieści wspomnianego formularza, to na odstąpienie od umowy masz nawet rok.
Zalety płacenia za zakupy online
Zakupy internetowe mają sporo zalet. Są szybkie i wygodne – przesłanie pieniędzy sprzedającemu trwa zaledwie kilka chwil. Kolejną kwestią jest praktycznie nieograniczona dostępność sklepów internetowych – jeśli masz ochotę, możesz dokonać zakupów w sklepie prowadzonym w innym państwie, a nawet na innym kontynencie. Poza tym wszystkie oferowane w Internecie towary dostępne są przez całą dobę – możesz się więc w nie zaopatrzyć o dowolnej porze dnia i nocy. Niewątpliwą zaletą jest też to, że nie musisz wychodzić z domu, a co za tym idzie – nie tracisz czasu na dojazdy i kolejki. I na koniec – to nic nie kosztuje – za bezpieczne płatności internetowe najczęściej nie są pobierane żadne opłaty, ani prowizje. Śmiało można więc powiedzieć, że kupując online oszczędzasz czas i pieniądze.
Najczęściej zadawane pytania
- Czy zakupy online są bezpieczne
Zakupy w sieci są bezpieczne. Zarówno banki jak i instytucje pośredniczące w płatnościach stosują szereg zabezpieczeń płatności. Pamiętaj jednak, że cyberprzestępcy nie śpią – aby nie mieć wątpliwości, czy Twoje zakupy w sklepie internetowym są bezpieczne, Ty również musisz stosować się do podstawowych zasad bezpieczeństwa, o których szerzej piszemy w naszym artykule.
- Co i jak sprawdzić przed dokonaniem zakupów online
Zanim zdecydujesz się na zakup online w danym sklepie, sprawdź jego wiarygodność. Poczytaj opinie wcześniejszych klientów; zweryfikuj, czy strona posiada certyfikat SSL i czy do przesyłania płatności korzysta z usług zaufanego operatora; zapoznaj się z regulaminem witryny – sprawdź datę uruchomienia sklepu i dane rejestrowe podmiotu, który prowadzi stronę.
- Co zrobić jeśli padłem ofiarą oszustwa
Jeśli padłeś ofiarą oszustwa w Internecie, czym prędzej przejdź do działania. W pierwszej kolejności skontaktuj się z bankiem i przedstaw całą sytuację. Jeśli płaciłeś kartą, natychmiast ją zastrzeż (pamiętaj, że w takim przypadku możesz skorzystać z usługi chargeback). W kolejnym kroku o przestępstwie zawiadom policję lub prokuraturę. Na koniec ostrzeż przed oszustami innych i zamieść w Internecie odpowiedni komentarz.
- Czy mogę zwrócić towar kupiony przez Internet
Tak. Na zwrot towaru kupionego przez sklep internetowy masz 14 dni od chwili otrzymania przesyłki. Gwarantuje Ci to prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Pamiętaj jednak, że dotyczy ono tylko osób fizycznych (nie firm), zaś zwrotom nie podlegają towary spersonalizowane.
- Czy płatność kartą w Internecie jest bezpieczna
Tak. Jeśli zastanawiasz się, jak robić bezpieczne zakupy w sieci, to wybór płatności kartą jest jednym z pewniejszych sposobów. W razie problemów możesz bowiem skorzystać z procedury chargeback. Oznacza to, że jeśli trafisz na nieuczciwego sprzedawcę, a bank pozytywnie rozpatrzy Twoją reklamację, odzyskasz wszystkie wcześniej utracone pieniądze.
- Jak płacić za zakupy w Internecie
Za zakupy w Internecie podobnie, jak w sklepie stacjonarnym możesz zapłacić na wiele sposobów. Metody, które gwarantują bezpieczeństwo płatności internetowych (oczywiście przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności), to: płatność przy odbiorze, tradycyjny przelew bankowy, e-przelew, wirtualny portfel, płatność kartą i BLIKIEM.
- Jak płacić w Internecie bez konta bankowego
Płacenie online wcale nie wymaga posiadania konta bankowego. Za produkty kupione w sieci zazwyczaj możesz zapłacić przy odbiorze przesyłki. Inną opcją jest skorzystanie z wirtualnego portfela lub płatność kartą kredytową.
- Gdzie robić zakupy online
Jeśli chcesz zrobić bezpieczne zakupy przez Internet, to pamiętaj, aby korzystać tylko z zaufanych i sprawdzonych sklepów lub znanych serwisów handlowych. Takie witryny dbają o bezpieczeństwo przesyłanych danych (również tych finansowych) oraz o swoją renomę, co oznacza, że przesyłany przez nie towar pokrywa się z ofertą, która widnieje na stronie.
zobacz mniej
Aplikacja Santander mobile ułatwi Ci codzienność!
Szybkie logowanie
Loguj się do aplikacji jeszcze szybciej - PINem mobile lub za pomocą odcisku palca Touch ID.
Moje cele w aplikacji
Wybierz swój cel i odkładaj pieniądze zgodnie z Twoim rytmem życia: automatycznie, końcówkami transakcji, samodzielnie
BLIK
Wypłacaj gotówkę z bankomatów i przelewaj kasę na numer telefonu.
Szybki podgląd
Trzymaj finanse zawsze pod kontrolą - sprawdzaj dostępne środki i ostatnią transakcję jeszcze przed zalogowaniem.
Bilety, parkingi, taksówki
Kupuj bilety komunikacji miejskiej, opłacaj strefę parkowania i zamawiaj taksówki.
Płatności telefonem
Płać telefonem jak chcesz – BLIKIEM zbliżeniowym, Apple Pay lub Google Pay.
Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy Kodeks cywilny. Ma on charakter informacyjno-marketingowy, nie stanowi naszych sugestii ani rekomendacji. Nie ponosimy odpowiedzialności za decyzje, które podejmiesz na jego podstawie.
Szczegóły oferty, informacje o opłatach, prowizjach i oprocentowaniu dostępne są w placówkach banku oraz na: santander.pl. Wyjaśnienia pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym objętych tym materiałem znajdziesz na: santander.pl/PAD oraz w placówkach banku.
-
Konto jest rachunkiem płatniczym.
-
Aplikacja mobilna, bankowość internetowa, Santander mobile/internet to usługi bankowości elektronicznej.
-
Płatność kartą to m.in. transgraniczna transakcja płatnicza przy użyciu karty debetowej do płatności gotówkowych.
-
Płatność bezgotówkowa to transgraniczna transakcja płatnicza przy użyciu karty.
-
Transakcja BLIK jest Poleceniem przelewu albo Poleceniem przelewu wewnętrznego.
-
Wypłata BLIK w bankomacie to autoryzowana kodem BLIK wypłata gotówki.
-
Płatności BLIK – płatności z konta za towary lub usługi w sklepach stacjonarnych, punktach usługowych lub sklepach internetowych.
-
Przelew zwykły w internecie jest rozumiany jako przelew złożony za pośrednictwem usług Santander online w systemie ELIXIR.
-
Przelew natychmiastowy w internecie to polecenie przelewu złożone za pośrednictwem usług Santander online w systemie Express ELIXIR i przelew BlueCash.
-
Kod 3D-Secure to powiadamianie SMS.