Podszywanie się pod urzędy i instytucje

Cyberprzestępcy podszywają się pod różne organizacje i urzędy. Nie daj się nabrać!

Oszuści mogą wysyłać wiadomości (mejle, SMS-y), które wyglądają jak wysłane np. przez Krajową Administrację Skarbową, Biuro Informacji Kredytowej, Urząd Patentowy, CEiDG itp. Wiadomości zawierają linki, które prowadzą do fałszywych stron lub załączniki ze złośliwym oprogramowaniem. Treść sugeruje, że należy zrobić coś w krótkim czasie, bo w przeciwnym razie mogą pojawić się negatywne konsekwencje.

Jaki jest cel przestępców

  • Chcą uzyskać dostęp do Twoich poufnych danych, np. do bankowości internetowej.
  • Próbują wyłudzić hasła do Twojej poczty elektronicznej i innych serwisów.
  • Zależy im, by mieć wgląd do Twojej korespondencji.

Uwaga!
Oszuści mogą też dzwonić i podawać się za pracowników urzędów, czy banku.

Jak chronić swoje dane

  • Każdą wiadomość, która budzi Twoje wątpliwości zweryfikuj u źródła. Zadzwoń do danego urzędu lub banku i potwierdź informacje.
  • Podczas rozmowy telefonicznej nie podawaj nikomu danych do logowania i do kart płatniczych.
  • Nie zgadzaj się na instalowanie nieznanych aplikacji. Jeśli masz wątpliwości, rozłącz się i zadzwoń na infolinię danego urzędu lub banku.
  • Jeśli masz naszą aplikację mobilną, możesz poprosić pracownika, który do Ciebie dzwoni, by wysłał Ci wiadomość, która potwierdzi jego tożsamość.
  • Uważaj na wiadomości, w których ktoś pisze o zwrotach lub zaległościach w podatkach. To także może być scenariusz, który wykorzystują przestępcy.