Dbałość o dane, loginy i hasła to podstawa bezpieczeństwa w sieci.
Załatwianie różnych spraw przez internet może wymagać udostępnienia ważnych danych, np. skanu Twojego dowodu osobistego czy wyciągu z konta. Jeśli chcesz mieć wszystko pod ręką i ważne informacje przechowujesz w chmurze, zadbaj o to, by były one jak najlepiej zabezpieczone.
Jak możesz chronić swoje dane
- Zaszyfruj pliki z dokumentami przed ich wysłaniem. Możesz to zrobić np. przy pomocy programu do „pakowania” plików.
- Ustaw silnie hasło do pliku, które będzie trudne do odgadnięcia.
- Jeśli dokument wysyłasz mailem, to hasło do niego wyślij osobno, np. SMS-em.
- Uważaj z jakich stron i programów do udostępniania plików korzystasz. Zapoznaj się z ich regulaminem. Zwróć uwagę czy, gdy korzystasz z danej strony i akceptujesz warunki użytkowania, zgadzasz się także, by udostępnić pliki również z innych serwisów, z których korzystasz.
- Szyfrowanie dokumentów może uchronić Cię przed ujawnieniem Twoich danych, nawet jeśli zostaną wykradzione.
Dlaczego warto dbać o bezpieczeństwo informacji
Oszuści mogą użyć Twoich danych, żeby np.:
- wysyłać zainfekowane pliki do Twoich kontrahentów i współpracowników,
- wysyłać do Ciebie odpowiednio przygotowane podejrzane wiadomości,
- wziąć kredyt na Twoje dane,
- wykraść Twoje pieniądze.
Pamiętaj, Twoje dane i dostęp do konta są bardzo cenne. Chroń je tak samo, jak pieniądze.