finansiaki
0 h 45 min

Grosz do grosza

Groszowe końcówki cen potrafią być mylące nawet dla dorosłych, a co dopiero dla Dina! Dzieci pomogą mu zrobić zakupy, w których każdy grosz się liczy!

4-5 klasa

Informacje o lekcji

Uczestnicy
Uczniowie w wieku 9 – 11 lat, od 15 do 24 osób

Cele warsztatu

  • poznanie korzyści z porównywania cen w różnych sklepach
  • nauka planowania zakupów
  • dokonywanie oceny i wyboru cen produktów
  • utrwalanie dodawania i odejmowania
  • rozwijanie umiejętności rozumowania i wnioskowania

Pobierz materiały (ZIP 9.85 MB)

Złotówki i grosze  

  5 minut

Dino wyjął swoje oszczędności ze skarbonki i wybiera się na zakupy. Zanim to zrobi, pomóżmy mu policzyć jego pieniądze. Ale wcześniej uszeregujcie monety w kolejności od najmniejszej do największej wartości.

Zadanie 1

Więcej czy mniej niż złotówkę  

  5 minut

Dino szacuje, co może sobie kupić za kieszonkowe. Marzy o nowym długopisie, który widział wczoraj w sklepie papierniczym. Ale ma też ochotę na domek z zapałek naklejany na kartkę. To jest świetna zabawa. A co z ulubionym lizakiem? Dino chce wydać maksymalnie złotówkę. Które z przedmiotów mieszczą się w jego budżecie?

Zadanie 2

Sto pięćdziesiąt trzy za lizaka? 

  7 minut

Nawet Dino wie, że lizak może kosztować więcej niż złotówkę, ale żeby aż tyle? Czy zwierzak słusznie się złości? Uspokójmy go i wyjaśnijmy, o co chodzi z tą ceną.

Zadanie 3

Bliżej 3 czy bliżej 4? 

  3 minuty

Przechodząc obok cukierni, Dino dostrzegł donuta z polewą truskawkową. Ma na niego ogromną ochotę. Nie ma przy sobie portfela. Biegnie więc szybko do domu i zastanawia się, ile ma wziąć pieniędzy na ciastko. 3 zł? A może powinien wziąć 4 zł? Dino ma wątpliwości. Proszę, pomóżcie mu podjąć odpowiednią decyzję, dopóki jeszcze donut jest w sprzedaży.


Zadanie 4

Ile to kosztowało? 

  15 minut

Dino zrozumiał zapis ceny i teraz już wie, że warto zwracać uwagę na grosze. Wiadomo przecież, że mają one swoją wartość nabywczą, czyli można za nie coś kupić. Zwierzak planuje następne zakupy. Był już w supermarkecie rzucić okiem na ceny wybranych produktów. I nie uwierzycie – zapamiętał je! Sprawdźmy, ile Wy zapamiętaliście.

Zadanie 5

Kto ma więcej? 

  10 minut

Mama Finansiak planuje budżet domowy. Zmniejsza ilość cukru i słodyczy. To dla zdrowia, a poza tym: grosz do grosza, a będzie kokosza – podsumowała. Tymek zrobił zdziwioną minę. Synu, każdy pieniądz ma swoją wartość nabywczą i jeśli oszczędzamy pieniądze, to nawet z małych kwot uzbieramy dużą sumę – wyjaśniła mama. Dzieci zaczęły się przekomarzać, kto ma więcej w skarbonce.