Uważaj na fałszywe reklamy w mediach społecznościowych. Oszuści wykorzystują wizerunek naszego banku i wyłudzają dane. Więcej na naszej stronie >

Bezpieczeństwo

Sprzedajesz online? Uważaj na fałszywe wiadomości

15 grudnia 2021

Znany już atak na kupującego pojawił się na Vinted, czyli popularnej platformie do sprzedaży ubrań. Jeśli korzystasz z tego portalu uważaj na fałszywe wiadomości, bo możesz być na celowniku oszustów.

W skrócie

Przestępcy wyłudzają pieniądze od użytkowników platformy Vinted. Wykorzystują do tego fałszywe wiadomości, w których podszywają się pod kupujących. Następnie piszą, że kupili Twój przedmiot, ale musisz teraz potwierdzić transakcję – instrukcję wysyłają oddzielną wiadomością poprzez e-mail.  

Przykład fałszywej wiadomości e-mail:

 

Co się stanie, gdy klikniesz w link


Link prowadzi do fałszywej strony, która do złudzenia przypomina prawdziwą stronę pośrednika płatności lub stronę banku. Przestępcy w ten sposób próbują wyłudzić dane, więc możesz zobaczyć pola do wpisania np.:

  • informacji o karcie płatniczej,
  • loginu i hasła do bankowości,
  • numeru PESEL.

Ostatnim krokiem jest przejęcie Twoich smsKodów, które ułatwią oszustom dostęp Twoich pieniędzy. 

 

Nie daj się oszukać


Przedstawiamy wskazówki, które pomogą Ci rozpoznać, czy ktoś próbuje Cię oszukać

  • Stosuj zasadę ograniczone zaufania w przypadku, gdy dostaniesz wiadomość, która odbiega schematem od innych, wysyłanych na Vinted. Osoba, która naprawdę jest zainteresowana zakupem Twojego przedmiotu zazwyczaj nie chce przeprowadzać transakcji poza portalem. W takiej sytuacji kupujący też traci ochronę i nie chce ryzykować. 
  • Zwróć uwagę na poprawność językową. Pomimo tego, że przestępcy przygotowują się do ataku, to zdarza się, że wciąż nie skupiają się na błędach. Niektóre z nich pokazują, że obcojęzyczni oszuści korzystają z narzędzi do tłumaczenia. 
  • Sprawdzaj adres strony, na której się znajdujesz. Czy jest tożsamy z adresem serwisu i na pewno nie ma żadnych literówek?
  • Czytaj dokładnie wiadomości, które dostajesz z banku, zwłaszcza jeżeli masz wpisać smsKod.
  • Jeśli coś Cię zaniepokoi - skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić poprzez naszą infolinię – 1 9999 (+48 61 81 1 9999). Opłata za połączenie z infolinią jest zgodna z taryfą danego operatora.

 

 

5 zasad bezpiecznego bankowania – stosuj je na co dzień 
  1. Zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz.
  2. Chroń swoje hasła.
  3. Chroń swój sprzęt i swoje informacje.
  4. Zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie.
  5. Jeśli coś podejrzewasz — zgłoś to!