Lista komunikatów Santander Leasing
Tablice indywidualne w leasingowanym samochodzie – co warto wiedzieć?
Tablice indywidualne w leasingowanym samochodzie to ciekawa opcja dla firm, które chcą się wyróżnić. Procedura ich uzyskania różni się od standardowej rejestracji. Zróżnicowane wymagania wydziałów komunikacji, formalności oraz czas oczekiwania mogą stanowić wyzwanie, dlatego warto dobrze przygotować się do tego procesu. Ile to kosztuje i na co warto zwrócić uwagę, aby uniknąć komplikacji?
W pierwszym kroku leasingobiorcy mogą ubiegać się o tablice indywidualne składając wniosek do firmy leasingowej, która pośredniczy w całym procesie. Wnioski można składać w portalu klienta lub kontaktując się z infolinią firmy leasingowej, a po ich przesłaniu dalsze formalności – w tym kontakt z wydziałem komunikacji – przejmuje leasingodawca.
Procedura rejestracji tablic indywidualnych różni się w zależności od urzędu, a samo złożenie wniosku nie gwarantuje jego zatwierdzenia. W niektórych wydziałach komunikacji wymagane jest dodatkowe oświadczenie uzasadniające wybór numeru. Urząd może odmówić wydania tablic, jeśli wybrana kombinacja znaków jest już zajęta lub nie spełnia określonych wymogów formalnych. Brak jednolitych kryteriów sprawia, że decyzje administracyjne w tym zakresie są niejednolite – podczas gdy w niektórych urzędach niemal każda zgodna z przepisami konfiguracja jest akceptowana, inne stosują bardziej rygorystyczne podejście.
Przykładem takiej sytuacji jest przypadek trójmiejskiego instruktora jazdy off-road, któremu odmówiono rejestracji tablicy „D0 GNOJU” dla nowego Forda Rangera Raptora. Urzędnicy uznali zapis za nieodpowiedni, mimo że formalnie spełniał on wszystkie wymagania. Dopiero po złożeniu odwołania i wyjaśnieniu, że określenie „gnój” odnosi się do nawozu wykorzystywanego w działalności gospodarczej, decyzja została zmieniona, a tablica dopuszczona do rejestracji.
Czas oczekiwania na zatwierdzenie wniosku i wyprodukowanie tablic indywidualnych zależy od konkretnego wydziału komunikacji i może się znacząco różnić. Przykładowo, w Starostwie Powiatowym w Warszawie proces ten może trwać nawet 30 dni, w Urzędzie Miasta Poznania od 4 do 7 dni roboczych, a we Wrocławiu tablice mogą być gotowe już następnego dnia roboczego.
Koszt wyrobienia tablic indywidualnych wynosi 1100,50 złotych dla pojazdów silnikowych oraz 581,50 złotych dla motocykli i ciągników rolniczych. Do tej kwoty doliczana jest prowizja zgodnie z Taryfą Opłat i Prowizji oraz podatek VAT. Należy przy tym pamiętać, że opłata za zamówienie tablic nie obejmuje kosztów rejestracji pojazdu, które mogą zostać naliczone osobno.
Pierwsza część służy do identyfikacji miejsca rejestracji pojazdu i składa się z litery oznaczającej województwo oraz cyfry od 0 do 9, nadawanej zgodnie z systemem oznaczeń.
Wyróżniki województw:
- W0-W9, A0-A9 – woj. mazowieckie,
- B0-B9 – woj. podlaskie,
- C0-C9 – woj. kujawsko-pomorskie,
- D0-D9, V0-V9 – woj. dolnośląskie,
- E0-E9 – woj. łódzkie,
- F0-F9 – woj. lubuskie,
- G0-G9, X0-X9 – woj. pomorskie,
- K0-K9, J0-J9 – woj. małopolskie,
- L0-L9 – woj. lubelskie,
- N0-N9 – woj. warmińsko-mazurskie,
- O0-O9 – woj. opolskie,
- P0-P9, M0-M9 – woj. wielkopolskie,
- R0-R9 – woj. podkarpackie,
- S0-S9, I0-I9 – woj. śląskie,
- T0-T9 – woj. świętokrzyskie,
- Y0-Y9 – woj. podkarpackie.
Druga część to tzw. wyróżnik indywidualny, który może zostać wybrany przez właściciela pojazdu, pod warunkiem spełnienia określonych zasad. Wnioskodawca może wybrać do 5 znaków, przy czym 3 pierwsze muszą być literami - pozostałe dwa znaki mogą być literami lub cyframi. Dozwolone są wyłącznie litery alfabetu łacińskiego: A-Z (bez polskich liter) oraz cyfry 0-9.
Niektóre kombinacje znaków mogą zostać odrzucone przez urząd, np. jeśli zawierają wulgaryzmy, treści obraźliwe lub inne określenia uznane za nieodpowiednie. Dlatego przed złożeniem wniosku warto dokładnie przeanalizować wybór numeru, aby uniknąć konieczności składania odwołania i wydłużenia procesu rejestracji.