21 edycja konkursu o Złotą Mysz Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

5 lutego 2020

Po raz kolejny mieliśmy przyjemność wziąć udział w rozdaniu nagród zwycięzcom Konkursu o Złotą Mysz. Konkursu, który pokazuje studentom już na pierwszym roku jak praktyczne przełożyć wiedze, którą zdobywają na efekty biznesowe.

Więcej o założeniach, celach i rezultatach projektu opowiedział nam Prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary z Katedry Technologii Informacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Skąd wziął się pomysł na konkurs i jakie są jego główne założenia?

Prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary: Konkurs o Złotą Mysz jest adresowany do studentów pierwszego roku kierunku Informatyka i Ekonometria na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. W tym roku takich studentów było ponad 150. Mają po 19 lat i słusznie nie wyobrażają sobie życia bez internetu i smartfona. Prawda jednak jest taka, że znają internet tylko od jednej strony – użytkowników – a brakuje im wiedzy, jak w internecie prowadzi się biznes, czyli jak zarabia się w internecie pieniądze. Konkurs jest formą aktywizowania studentów i namiastką walki konkurencyjnej, jaka czeka ich w przyszłości na rynku. W konkursie bardzo ważną rolę pełni Santander Bank Polska, bo sponsorując nagrody naocznie pokazuje studentom, że podmioty gospodarcze naprawdę potrzebują pracowników o zaawansowanych kompetencjach w zakresie elektronicznego biznesu.

Była to już 21 edycja konkursu. Czy widzi Pan jakieś znaczące zmiany?

Prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary: Każdy rocznik jest inny, dlatego, że z roku na rok zmienia się technologia informatyczna i poszerza się zakres jej zastosowań. Co roku uaktualniamy treści dydaktyczne, które przekazujemy studentom, a studenci proponują nowe rozwiązania przy wykorzystaniu nowych możliwości. W tym roku wygrał projekt korzystający z inteligentnych zegarków. Jeszcze kilka lat temu nikt o nich nie słyszał, a na pewno niewielu byłoby na nie stać.

Czy któraś edycja/praca zapadła Panu szczególnie w pamięci?

Prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary: Najbardziej w pamięć zapadają mi spotkania z ważnymi osobami, które przedstawiając się przypominają mi, że ich kariera w e-bankowości, e-handlu, czy szerzej w e-biznesie zaczęła się od tego konkursu. Nieważne, czy wygrali, czy nie, w swoim roczniku. Ważne, że nagle zrozumieli, co chcą robić w zawodowym życiu, a jeszcze ważniejsze, że im się udało osiągnąć sukces.

Jak udział w tym projekcie wpływa na rozwój kompetencji studentów?

Prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary: Studenci muszą spojrzeć na problem elektronicznego biznesu w sposób całościowy i systemowy. Muszą mieć pomysł na biznes, a potem przejść przez cztery etapy: inwestorski, biznesowy, techniczny i poprojektowy. Muszą przygotować biznesplan i umieć odpowiedzieć na pytanie, ile wdrożenie ich pomysłu by kosztowało i z czego w przyszłości proponowane rozwiązanie będzie się finansować. Takie podejście jest dla studentów nowatorskie, bo dotychczas korzystali głównie z darmowych treści dostępnych w internecie, a nad stroną biznesową się nie zastanawiali. Mamy nadzieję, że zainspirowani konkursem wyrosną na aktywnych e-przedsiębiorców i odniosą sukces w gospodarce.

Czego dotyczyły zwycięskie prace i czym się wyróżniały?

Prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary: Wygrał projekt VibeCheck, który polegał na opracowaniu wtyczki do aplikacji muzycznych, takich jak Spotify czy Deezer, tworzącej automatycznie listy polecanych w danej chwili utworów na podstawie danych biologicznych i środowiskowych, takich jak tętno, prędkość poruszania się, temperatura, czy aktualna pogoda. Wtyczka pobiera te dane z inteligentnych zegarków użytkowników.
Drugie miejsce zajął projekt SugarCAre, który pozwala na podłączenie aplikacji mobilnej do czujników poziomu cukru we krwi. Aplikacja ostrzega o krytycznych poziomach cukru, co pozwala na szybką reakcję – również otoczenia chorego – w sytuacjach kryzysowych.
Trzecią nagrodę otrzymał projekt Read-me, który pozwala świadczyć usługi biblioteczne przez komórki. Na przykład student, który wypożyczył książkę z biblioteki może przekazać ją innemu studentowi i zarejestrować oddanie i nowe wypożyczenie bez chodzenia do biblioteki.
Wszystkie tegoroczne pomysły wiążą świat cyfrowy z rzeczywistym, a zatem przyczyniają się do wyłaniania się nowego świata cyberfizycznego.

Czy planują Państwo kolejne edycje konkursu?

Prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary: Oczywiście planujemy kolejne edycje tego konkursu. Co roku na uczelnię trafiają nowi studenci bezpośrednio po maturze. Wybrali Uniwersytet Ekonomiczny po to, aby poznawać tajniki gospodarki, a w szczególności tajniki elektronicznego biznesu. Dlatego na pewno będziemy kontynuować ten konkurs i bardzo liczymy na ciągłe wsparcie programu Santander Universidades.

Więcej informacji o konkursie i jego zwycięzcach znajduje się na tu.