
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Santander Bank Polska S.A. w 2024 r.
(obejmujące sprawozdanie z działalności Santander Bank Polska S.A.)
Profil organizacji
Status prawnoustrojowy
Santander Bank Polska S.A. z siedzibą rejestrową w Warszawie rozpoczął działalność w 1989 r. jako jeden z pierwszych uniwersalnych banków
komercyjnych w powojennej Polsce, a od 1993 r. jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie. Na dzień 31 grudnia 2024 r. –
po kilku przekształceniach własnościowych i ponad 30 latach obecności na polskim rynku bankowym – był drugim bankiem pod względem kapitalizacji
rynkowej i trzecim pod względem wielkości skonsolidowanych aktywów.
Bank jest podmiotem dominującym w Grupie Kapitałowej Santander Bank Polska S.A. i zgodnie z prawem bankowym tworzy holding bankowy krajowy
z podmiotami powiązanymi, w tym z krajowym bankiem zależnym, tj. Santander Consumer Bank S.A. Jest też zarejestrowany jako holding bankowy
zagraniczny z hiszpańskim Banco Santander S.A. jako pierwotnym podmiotem dominującym. W ramach ww. holdingów nie zawarto umów wsparcia
finansowego, o których mowa w art. 141t Ustawy Prawo bankowe.
Działalność Santander Bank Polska S.A. koncentruje się na terenie Polski i obejmuje swym zakresem typowe relacje biznesowe i operacyjne z
zagranicznymi bankami i instytucjami finansowymi, a także obsługę zagranicznych klientów i wielowymiarową współpracę w ramach globalnej Grupy
Santander. Bank nie prowadzi czynnej działalności transgranicznej na terenie innych państw.
Model działalności Grupy Kapitałowej Santander Bank Polska S.A.
Profil działalności Grupy
Santander Bank Polska S.A. jest bankiem uniwersalnym świadczącym pełen zakres usług na rzecz klientów indywidualnych, małych i średnich firm oraz
dużych przedsiębiorstw, korporacji i instytucji sektora publicznego. Oferta Banku jest nowoczesna, kompleksowa i zaspokaja różnorodne potrzeby
klientów w zakresie rachunków bankowych, produktów kredytowych, oszczędnościowo-inwestycyjnych, rozliczeniowych, ubezpieczeniowych i
kartowych. Usługi finansowe Santander Bank Polska S.A. obejmują także zarządzanie gotówką, obsługę płatności i handlu zagranicznego, operacje na
rynku kapitałowym, pieniężnym, walutowym i transakcji pochodnych, a także działalność gwarancyjną i maklerską.
Santander Bank Polska S.A. rozwija swoją ofertę pod kątem przejrzystości, prostoty, cyfryzacji, samoobsługi i możliwości dowolnego konfigurowania
odpowiednich parametrów. Udostępnia unikalne na krajowym rynku rozwiązania wypracowane w ramach Grupy Santander w oparciu o jej
międzynarodowe doświadczenie, infrastrukturę i potencjał rynkowy. Zapewnia klientom kompleksową obsługę w stacjonarnych strukturach sprzedaży
oraz w zaawansowanych technologicznie kanałach zdalnych. Placówki banku rozmieszone są na terenie wszystkich województw w kraju.
Ofertę własną Santander Bank Polska S.A. uzupełniają specjalistyczne produkty spółek powiązanych z nim kapitałowo, takich jak: Santander
Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., Santander Leasing S.A., Santander Factoring Sp. z o.o., Santander Allianz Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.
oraz Santander Allianz Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A. W ramach współpracy z wymienionymi podmiotami Bank umożliwia swoim klientom
dostęp do funduszy inwestycyjnych, portfeli aktywów, produktów ubezpieczeniowych, leasingowych i faktoringowych.
Santander Consumer Bank S.A. wraz z jednostkami zależnymi stanowi odrębny segment biznesowy z własną bazą klientów, ofertą i siecią dystrybucyjną.
Koncentruje się na zaspokajaniu potrzeb kredytowych gospodarstw domowych, głównie w sektorze „consumer finance” i na rynku kredytów
samochodowych. Finansuje też podmioty gospodarcze, głównie dilerów i importerów z branży samochodowej. Oferta Grupy Santander Consumer
Bank S.A. obejmuje kredyty konsumpcyjne, finansowanie samochodów osobowych w formie kredytu samochodowego, leasingu i faktoringu,
kredytowanie dilerów samochodowych, depozyty detaliczne i firmowe oraz ubezpieczenia.
Na 31 grudnia 2024 r., Grupa Kapitałowa świadczyła usługi bankowe dla 7,5 mln klientów, włącznie z klientami Santander Consumer Bank S.A. w liczbie
1,5 mln.
Silne strony Grupy
Grupa Kapitałowa Santander Bank Polska S.A. posiada stabilne źródła finansowania, solidną bazę kapitałową i płynnościową oraz zdywersyfikowany
portfel aktywów. Pozycję konkurencyjną Grupy wspiera klarowna, spójna i konsekwentnie realizowana strategiczna wizja skoncentrowana na kliencie i
pracowniku, a także nieustający nacisk na podwyższanie jakości, efektywności i bezpieczeństwa procesów poprzez ich upraszczanie i digitalizację.
Źródłem przewagi jest też skuteczny i prosty model biznesowy, efektywny system zarządzania ryzykiem, rozległy i zróżnicowany zakres działalności
oraz różnorodny, funkcjonalny i wysoce zintegrowany system kanałów dystrybucji oraz przynależność do Grupy Santander. Ponadto Grupa Kapitałowa
angażuje się wszechstronnie w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, które obejmują m.in. inicjatywy w zakresie redukcji emisyjności,
finansowanie celów pro-ekologicznych oraz budowanie kultury ESG.
Skala biznesu, jakość oferty, nacisk na doskonałość operacyjną oraz silna orientacja na trwałe i partnerskie relacje z klientem i pracownikiem pozwalają
Grupie skutecznie konkurować z największymi przedstawicielami polskiego rynku bankowego, wspierając jednocześnie postęp gospodarczy, społeczny
i środowiskowy.