Szanowni Państwo, 
za nami rok 2022 – czas pełen wyzwań, naznaczony wojną w Ukrainie oraz trudnymi warunkami gospodarczymi. Jeszcze 
kilkanaście miesięcy temu nie wyobrażaliśmy sobie, że sytuacja polityczna i gospodarcza zmieni się tak bardzo. Kryzys 
uchodźczy oraz spadek bezpieczeństwa międzynarodowego, gwałtowna reakcja na rynku surowców, żywności i walut, 
jeszcze  szybciej  rosnąca  inflacja  –  z  takimi  konsekwencjami  wybuchu  wojny  musieliśmy  mierzyć  się  w  2022  roku. 
Podobnie jak podczas pandemii stanęliśmy – jako zwykli ludzie, sąsiedzi, pracownicy czy pracodawcy – przed testem, 
który wciąż zdajemy. 
To był także rok pełen naszej otwartości, solidarności, odpowiedzialności – po prostu – ludzkiej życzliwości. Pokazaliśmy, 
że można na nas liczyć i zawsze wyciągniemy pomocną dłoń czy otworzymy drzwi do swojego domu, aby wesprzeć 
potrzebujących. Ta ogromna pomoc, jakiej udzieliliśmy naszym sąsiadom zza wschodniej granicy, była wydarzeniem bez 
precedensu.   
Santander Bank Polska przeprowadził wiele inicjatyw wspierających obywateli Ukrainy, którzy ucierpieli wskutek wojny. 
We współpracy z Agencją ONZ ds. Uchodźców opracowaliśmy unikatowe rozwiązanie (czeki Blik), które ułatwiło szybki  
i  bezpieczny  dostęp  do  gotówki  uchodźcom  z  Ukrainy.  Nasza  akcja  charytatywna  „Podwójna  Moc  Pomagania”, 
organizowana  wspólnie  z  Fundacją  Santander  i  klientami  banku,  również  była  ukierunkowana  na  pomoc  Ukrainie.  
W zbiórce wzięło udział ponad 26,5 tys. osób - wspólnie zebraliśmy ponad 4 mln 250 tys. zł. Kwota ta została przekazana 
organizacjom koordynującym pomoc dla osób dotkniętych wojną w Ukrainie. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania 
wszystkich pracowników, którym bardzo dziękuję za okazaną empatię i wielkie wsparcie.  
Nasze rozwiązania i działania pomocowe w 2022 roku zostały docenione i nagrodzone. Prestiżowy międzynarodowy 
magazyn  finansowy  Euromoney  uznał  Santander  za  „Najlepszy  bank  w  zakresie  odpowiedzialności  korporacyjnej”  
w Europie Środkowo-Wschodniej. W konkursie Awards for Excellence wyróżniono nasze wsparcie, którego udzieliliśmy 
osobom szukającym w Polsce pomocy w wyniku wojny w Ukrainie. 
Niewątpliwie, ten miniony rok był dla nas i dla Polski szczególny pod wieloma względami. Polska gospodarka rozpoczęła 
2022 rok z dużym impetem, później jednak zaczęła hamować, m.in. ze względu na inwazję Rosji na Ukrainę i wywołany 
nią  szokowy  wzrost  cen  surowców  energetycznych,  wyższy  poziom  niepewności  oraz  zaburzenia  w  handlu 
międzynarodowym. Przez cały rok ciążyło nad nami widmo kryzysu energetycznego. Na szczęście wyjątkowo ciepła 
jesień i początek zimy zmniejszyły ryzyko czarnych scenariuszy związanych z możliwymi niedoborami energii. Słabnąca 
koniunktura gospodarcza nie miała jeszcze dotychczas mocnego przełożenia na rynek pracy, bezrobocie nie wzrosło,  
a wynagrodzenia rosły w dwucyfrowym tempie. Mocno rosła jednak inflacja  – wspięła się na poziomy najwyższe od 
dekad. W reakcji na to zjawisko bank centralny podnosił stopy procentowe, a stopa referencyjna NBP osiągnęła poziom 
6,75%, najwyższy od 2002 roku. Wzrost stóp banku centralnego pociągnął za sobą wzrost oprocentowania kredytów  
i depozytów. To z kolei miało mocne przełożenie na sytuację sektora bankowego: spowodowało wyraźne osłabienie 
popytu  na  kredyt,  zwłaszcza  na  kredyt  hipoteczny,  oraz  wzrost  popularności  depozytów  terminowych,  kosztem 
depozytów bieżących. Dodatkowo dla sektora bankowego wyzwaniem pozostawały historycznie wysokie obciążenia 
regulacyjne – wakacje kredytowe, podatek bankowy, składka na System Ochrony Banków Komercyjnych. Wsparciem 
było otoczenie wysokich stóp procentowych. 
 
W tych warunkach, pomimo wyzwań, Santander Bank Polska poradził sobie dobrze, wypracowując 2 449 mln zł zysku 
netto. Pozytywny wpływ miał na to wynik odsetkowy oraz wyższy wynik z tytułu prowizji bankowych. Dochody ogółem 
wyniosły 10,5 mld zł. 
Nasze  wyniki  dowodzą,  że  jesteśmy  stabilnym  i  dobrze  funkcjonującym  bankiem.  Nasz  model  biznesowy  banku 
uniwersalnego okazał się odporny na niespodziewane zdarzenia. Santander Bank Polska ma silną pozycję kapitałową,  
a strategia, w której klient i jego potrzeby są w centrum uwagi, procentuje.