Najczęściej wyszukiwane:

Uważaj na telefony od oszustów

21 września 2021

Przestępcy wyłudzają poufne dane poprzez rozmowę telefoniczną. Zazwyczaj osoba, która dzwoni, podszywa się pod pracownika banku lub innej instytucji, która wzbudza zaufanie.

Trudno wskazać, w jakiej sprawie może zadzwonić do Ciebie oszust, bo wariantów jest wiele i cały czas powstają nowe. Natomiast schemat działania pozostaje niezmienny.

 
Na co należy zwrócić uwagę – 3 kroki do rozpoznania oszustwa

Przede wszystkim nie trać czujności, gdy numer telefonu się zgadza, a osoba, która dzwoni, przedstawia swoje stanowisko w danej firmie. To są informacje, pod które łatwo się podszyć i podczas krótkiej rozmowy nie zawsze można je zweryfikować. Dlatego w pierwszej kolejności zastanów się, czy sprawa, o której rozmawiacie na pewno dotyczy Ciebie – nie bój się zadawać pytań, aby poznać więcej szczegółów. 

Zachowaj zdrowy rozsądek jeżeli rozmówca poprosi Cię o podanie loginu i hasła do bankowości  lub danych kart (nr karty, PIN, kod CVV). My nigdy nie prosimy o takie informacje, bo to są dane, które powinny być znane tylko Tobie. Dlatego, gdy usłyszysz taką prośbę, możesz mieć pewność, że połączenie nie jest prawdziwe. 

Ostatni haczyk, to programy do obsługi zdalnej np. Team Viewer lub Any Desk. Oszuści proszą o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania np. aby przeprowadzić szkolenie na temat inwestowania online – oczywiście powodów jest więcej i ograniczeniem jest tylko wyobraźnia rozmówcy. Tego typu aplikacje są często wykorzystywane jako wsparcie techniczne w wielu firmach. Niestety w tym przypadku narzędzie ma na celu przejąć dostęp do Twojego urządzenia, a potem oszuści bez trudności wyłudzają inne dane i czyszczą rachunek z pieniędzy. 

 

 

Jeżeli nie masz pewności, czy osoba, która dzwoni, jest przedstawicielem banku, to zerwij połączenie. Potem samodzielnie zadzwoń na naszą infolinię – 1 9999 (+48 61 81 1 9999)*. 

Więcej informacji i przykładów rozmowy tego typu ataku znajdziesz na naszej stronie w zakładce Vishing.

 

 

5 zasad bezpiecznego bankowania – stosuj je na co dzień 
  1. Zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz.
  2. Chroń swoje hasła.
  3. Chroń swój sprzęt i swoje informacje.
  4. Zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie.
  5. Jeśli coś podejrzewasz — zgłoś to! 

 

 


*Opłata za połączenie zgoda z taryfą Twojego operatora.